Hvem er grønnest – Erna eller Jonas?

Hverken Jonas Gahr Støre (Ap) eller Erna Solberg (H) har planer om å gjennomføre det grønne skiftet de fire neste årene. Begge trenger hjelp av andre partier om miljøpolitikken skal møte klima- og miljøproblemene vi er stilt overfor, ifølge Naturvernforbundets miljøpanel.

■ Verden er på vei mot farlige og ødeleggende klimaendringer. Men norske klimautslipp øker.

■ En stor masseutryddelse av arter er i gang. 2500 arter er utrydningstruede i Norge.

■ Luftforurensning er i ferd med å kvele mange norske byer på kalde høst- og vinterdager.

Hvordan påvirker vår tids store utfordringer politikken til våre ledere? Vi har utfordret de to statsministerkandidatene Erna Solberg og Jonas Gahr Støre til en duell om miljøpolitikk. Natur & miljø har stilt Erna og Jonas en rekke spørsmål om hvilken miljøpolitikk de vil føre om de vinner valget til høsten. Naturvernforbundets miljøpanel har bedømt svarene og gitt sine terningkast.

Erna Solberg, Høyre

Jonas Gahr Støre, Arbeiderpartiet

Naturvernforbundets miljøpanel: Silje Ask Lundberg (leder), Øyvind Johnsen (nestleder), Maren Esmark (generalsekretær), Holger Schlaupitz (fagsjef) og Arnodd Håpnes (fagleder). Panelet har vurdert partiledernes svar på spørsmål fra Natur & miljø og gitt terningkast.