Hvor dyrt vil de selge seg?

Hverken Erna Solberg eller Jonas Gahr Støre kommer til makten uten å samarbeide med ett eller flere av de andre partiene. Det kan gi små partier mye makt, men hvor dyrt vil de selge seg, og hvilke miljøkrav vil de stille for å støtte en statsminister?

Natur & miljøs utspørring av partilederne viser at at flere partier vil stille ambisiøse miljøkrav for å støtte en regjering ledet av Erna Solberg eller Jonas Gahr Støre.

Vår undersøkelse viser

■ Høyre, Frp og Aps planer om oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja blir høyst sannsynlig stoppet. KrF og Rødt vil stille ultimatum i saken. SV, MDG og Venstre har det som et av sine viktigste krav, og Senterpartiet sier klart nei til oljeboring i området.

■ Klima- og oljepolitikk står øverst på listen over krav fra landets miljøpartier.

■ Naturmangfold kommer i annen rekke. Vern av natur og arter er med, men kravene er ikke særlig ambisiøse.

■ Miljø står høyt på dagsordenen: SV, MDG, Venstre og KrF får alle terningkast 5 av Naturvernforbundets miljøpanel.

Nedenfor kan du lese hva hver enkelt partileder vil kreve for å gi sin støtte til en av statsministerkandidatene.

For å vurdere svarene har vi nedsatt et miljøpanel bestående av politisk ledelse og folk fra fagavdelingene i Naturvernforbundet. De har gransket svarene fra et miljøfaglig ståsted og gitt dem terningkast etter hva de har svart. Naturvernforbundets miljøpanel: Silje Ask Lundberg (leder), Øyvind Johnsen (nestleder), Maren Esmark (generalsekretær), Holger Schlaupitz (fagsjef) og Arnodd Håpnes (fagleder).

Audun Lysbakken, Sosialistisk Venstreparti

Rasmus Hansson, Miljøpartiet De Grønne