Juletrær i stedet for mat

Ni av ti juletrær dyrkes i dyrebar norsk matjord. Den norske juletreproduksjonen vokser kjapt og legger nå beslag på jord som kunne ha forsynt 450 000 nordmenn med poteter i et helt år.

Dyrking av juletrær

Utbygging av veier, kjøpesentre og golfbaner har lenge vært en trussel mot verdifull norsk matjord. Nå bidrar en bransje i sterk vekst til å minske arealet ytterligere. Nesten all norsk juletreproduksjon foregår på jord som tidligere er brukt til å produsere mat, og det er mye av den beste matjorda som brukes til å dyrke juletrær. På den måten blir førsteklasses matjord forvandlet til skog. Bare tre prosent av Norges areal er dyrkbar mark, mens skogen dekker hele 37 prosent.

– Sløseri!
– Dette er sløseri med god matjord. Man bør flytte produksjonen til egnede skogområder, som vi har god tilgang på her i landet, og bruke lokale treslag, sier fagleder Arnodd Håpnes i Naturvernforbundet.
Den norske juletreproduksjonen dekker et område på 12 000 dekar, hvorav 90 prosent, eller snaue 11 000 dekar er tidligere dyrket mark, ifølge Direktoratet for naturforvaltning. Hvis man hadde dyrket poteter på et tilsvarende område, ville det gitt en avling på drøye 26 000 tonn. Det er nok til å forsyne 450 000 nordmenn med poteter, potetgull og andre potetprodukter i ett helt år.
– Hvorfor produseres det juletrær i matjord?
– En har gjerne importert tankegangen for plantasjedrift fra Danmark, sier rådgiver Terjer Hidle i Norsk Pyntegrønt, som er en landsdekkende organisasjon for produsenter av juletrær og klippegrønt.
– Folk er ikke villige til å betale for mat som er produsert i Norge. Juletreproduksjon er en måte å holde jorda i drift. Dessuten er det veldig lett å bringe jorda tilbake til matproduksjon, når det blir ønskelig, sier Hidle.

2 millioner trær i 2014
Juletrebransjen er i rask vekst. I 1998 ble cirka 200 000 granplanter satt ut årlig i norske plantasjer. I 2009 var tallet 900 000, mens tall fra planteskolene for 2012 ligger på 1,6 millioner trær. Målet er å få produksjonen opp i 2 millioner trær i 2014, ifølge Strategisk plan for pyntgrøntnæringen.
Landbruksminister Lars Peder Brekk ser på juletreproduksjonen som en høyst velkommen næring i norsk landbruk. Han sier at det finnes rikelig med arealer i Norge som ikke er så godt egnet til matproduksjon, men som er velegnet til juletreproduksjon.
– Jeg har ambisjoner om at Norge skal bli en viktig aktør innen juletreproduksjon, og mener det er fullt mulig å nå dette målet samtidig som vi beholder matproduksjonen på den dyrka jorda, sier Brekk.

Les også: Du grønne fremme tre, god dag