Miljøvennlig samferdsel

Samferdsel står for en stor andel klimautslippene i Norge. Hvilke partier vil satse på tog framfor nye store motorveier, hvem vil få ned biltrafikken og satse målrettet på syklisme?

For å hjelpe velgerne ved årets valg har vi laget en guide til partienes miljøpolitikk. Vi har bedt partiene på Stortinget om å ta stilling til 37 forskjellige miljøtiltak innen temaene naturens rettssikkerhet, samferdsel, naturmangfold, klima/olje og internasjonal miljøpolitikk.

Miljøvennlig samferdsel

Vi ba partiene som å si JA eller NEI til seks spørsmål om samferdsel. Her er partienes samlede skåre på dette temaet:
Grønt lys: MDG, Rødt, SV, Venstre, og Ap
Gult lys: Sp og KrF
Rødt lys: Høyre og Frp

Spørsmålene

5. Prioritere å ruste opp og gjøre dagens veier mer trafikksikre i stedet for å bygge nye motorveier.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

6. Satsing på utbygging av jernbane i Norge gjøres som erstatning for ny motorveibygging, ikke i tillegg til.

Rødt     SV     Ap    Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

7. Krav om en reell nedgang i biltrafikken i de større byområdene som skjerper nullvekstmålet for personbiltrafikken.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     Sp     KrF     Venstre     Høyre     Frp

8. Forbedre togtilbudet med flere togsett for langdistansetrafikk i Norge og bedre togforbindelse til kontinentet.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

9. Skrinlegge planer om tredje rullebane på Gardermoen og utvidelser av andre flyplasser.

Rødt     SV    Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

10. Satse målrettet på sykkel som transportmiddel både i distriktene og i byer gjennom å etablere støtteordning for etablering av sykkelveier for kommuner og fylkeskommuner.

Rødt     SV     Ap     SP     MDG     KrF     Venstre     Høyre      Frp

Gå tilbake til artikkelen: Her er partienes miljøpolitikk

Om partiguiden

Partiguiden er laget av Natur & miljøs redaksjon med faglig støtte fra Naturvernforbundets fagavdeling. Undersøkelsen består av 37 spørsmål innen temaene naturens rettssikkerhet, samferdsel, naturmangfold, klima og olje, forbruk og internasjonal miljøpolitikk. Partiene besvarte undersøkelsen i perioden fra 8. mai – 2. juni.

Les også: Slik lagde vi partiguiden

Les også: Her er partienes miljøpolitikk

Les også: Hvem skal få din stemme

Last ned Naturvernforbundets partiguide 2021, partioversikt (pdf)