Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag

Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag markerer seg på flere områder og vi har god aktivitet. Fylkeslaget har månedlige møter på Dampsaga bibliotek i Steinkjer.

Foruten fylkeslaget er det lokallag i Stjørdal, Levanger, Verdal, Inderøy, Steinkjer og Namsos. To saksområder som vi kommer til å prioritere i jubileumsåret er:

Vindkraft i nord-trøndersk villmark?
De siste par årene har kampen mot vindkraftanlegg i fjellområder i Nord-Trøndelag blitt en opplagt sak for Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag. Energigiganten E.ON ønsker å etablere vindkraftanlegg i Meråker (Kopperå), Verdalen (Kverndalen) og i områdene mellom Steinkjer og Namsos.

Snøskuterfrislepp?
Den rødgrønne regjeringen åpnet opp for fornøyelseskjøring med snøskuter i noen utvalgte kommuner. Men Høyre og Frp endret spillereglene underveis og åpnet for alle kommuner som søkte om å få delta i forsøket. 16 kommuner i fylket har søkt om å få være med på ordningen. Naturvernforbundet kommer til å engasjere seg mot dette.

Rune Logstein
Fylkesleder