Nestleder med sans for naturglede

– Noen politikere sier at naturen må vike for et moderne samfunn, men naturen er faktisk grunnlaget for et moderne samfunn. Det er det vi må få folk til å se, sier Naturvernforbundets ferske nestleder Ellen Munden Paalgard (34).

Naturvernforbundets nestleder

På landsmøtet i september i fjor ble biologen Ellen Paalgard valgt som nestleder i Naturvernforbundet. Siden da har hun vært ute i fødselspermisjon, men i begynnelsen av april var hun tilbake på jobb i miljøorganisasjonen SABIMA. Samtidig tok hun for alvor fatt på nestledervervet. I Naturvernforbundet var hun et ubeskrevet blad, og hun ble svært overrasket da valgkomiteen ringte og ba henne til å stille som nestleder.

– Jeg ble litt skremt! sier Paalgard.

– Jeg var jo ikke så inne i organisasjonen, og jeg har aldri sett på meg selv som en leder. Men det var ikke vanskelig å si ja til å bli med i en organisasjon som har en så tydelig stemme og jobber så bredt som Naturvernforbundet gjør. Der er Naturvernforbundet unikt, sier Paalgard.

ØKOLOGI I MORSMELKA
Hun har vokst opp på et lite økologisk småbruk i Sør-Trøndelag, men det er lite som minner om trønder i dialekten hennes.

– Det skyldes at faren min er fra Oslo og moren min er fra London, smiler Ellen.

Og det er fra småbruket miljøengasjementet hennes stammer.

– Jeg kommer fra en gård hvor hele økokretsløpet var tatt hensyn til. Vi drev økologisk og i liten skala. Jeg fikk inn respekten for naturen gjennom morsmelka, forteller Paalgard.

Som 13-åring ble hun med i Natur og Ungdom. Da hun noen år senere startet på biologistudiet, hadde hun bestemt seg. Hun ville jobbe i miljøbevegelsen.

– Hvilke saker brenner du for?

– Jeg tenkte nok at du kom til å spørre om det …

Paalgard tar seg god tid til å tenke, men hun kommer ikke med noen enkeltsaker.

– Det er nok ikke én stor sak som jeg brenner for, det er det store bildet som engasjerer meg. Og det er derfor jeg liker Naturvernforbundet så godt. Naturmangfold, klima og forurensning er ikke isolerte miljøproblemer. Jeg er opptatt av at vi må sealt i en større sammenheng, sier hun.

Som biolog har hun sett hvor komplekse økosystemene er, og hvordan alt henger sammen.

– Når man for eksempel flatehogger en skog, så får det store konsekvenser for livet der, selv om man planter trær som vokser opp til en ny skog. Man kan ikke bare se på én faktor alene, man må se på hele bildet. Det er et perspektiv jeg tar med meg i hverdagen, og det tar jeg også med i nestledervervet i Naturvernforbundet, sier Paalgard.

KLIMA ELLER NATUR?
På landsmøtet, hvor hun ble valgt, var det en stor debatt om utbygging av fornybar energi. I Naturvernforbundet er det sterk motstand mot de mange planene for utbygging av vind- og vannkraft i Norge, men det er også tilhengere av en begrenset fornybarsatsning. Med knappest mulig flertall gikk landsmøtet mot å bygge overføringskabler for strøm til kontinentet. Kabelmotstanderne frykter at norsk natur skal blir ofret for å gjøre Norge til Europas «grønne batteri». Tilhengerne mener at hensynet til klimaet veier tyngst.

– Det er frustrerende å se at man har fått to leire i Naturvernforbundet, hvor naturmangfold og klima står mot hverandre. I en stor organisasjon må det være rom for uenighet, men det er viktig å huske at vi arbeider for det samme. Klima og naturmangfold er to sider av samme sak, sier Paalgard.

Selv mener hun at Norge må bygge ut noe fornybar energi, men kun der verdifull natur ikke ødelegges.

– Nå er det mye usikkerhet om denne energien faktisk kommer til å ha en miljøgevinst. Det burde vært laget en plan på forhånd, før man begynte å si ja til mange store vindkraftprosjekter, sier Paalgard.

IKKE BARE SI «NEI, NEI NEI»
– Naturvernforbundet er opptatt av å få flere medlemmer. Hvordan vil du bidra til at det skjer?

– Jeg tror vi kan bli flinkere til å få frem at tap av natur rammer selve livsgrunnlaget vårt. Når en art havner på rødlista, betyr det at den kommer til å dø ut om vi ikke gjør noe. Det er et symptom, og vi er i ferd med å miste noe vi er helt avhengige av. Og alle som har barn burde være opptatt av det. Noen politikere sier at naturen må vike for et moderne samfunn, men naturen er faktisk selve grunnlaget for et moderne samfunn. Det er det vi må få folk til å se, sier Paalgard.

Hun tror ikke på skremselspropaganda eller å spille på følelser og moral. Det er prøvd før.

– Jeg tror miljøbevegelsen må bli flinkere til å vise de gode løsningene, ikke bare være bremsekloss og si «nei, nei, nei». Jeg er glad for at «naturglede» nå har blitt en del av strategien til Naturvernforbundet. Når alt kommer til alt, er det jo en gladsak vi jobber for, sier Paalgard.