Oppdrettsgigant innrømmer feil

En klage fra Naturvernforbundet og Forum for utvikling og miljø (ForUM) har gjort at oppdrettsselskapet Cermaq innrømmer miljøsvikt i oppdrettsnæringen i Chile, og skjerper rutinene. Det kan også få konsekvenser for oppdrett i Norge.

– Cermaq innrømmer feil og at de ikke har drevet miljømessig forsvarlig, etter å ha nektet for dette i mange år. Selskapet gjør nå mye for å bedre virksomheten og lover å bli det beste oppdrettsselskapet på miljø og rettigheter. Det ville de nok ikke gjort uten press fra oss og ForUM, sier Jan Thomas Odegard, generalsekretær i Naturvernforbundet.
Det var i 2009 at Naturvernforbundet og ForUM klagde Cermaq inn for brudd på OECD sine retningslinjer for ansvarlig næringsliv. De klaget på brudd på føre-var-prinsippet og ansvarlighet i forhold til miljø og sosiale utfordringer i lakseoppdrettsvirksomheten i Chile og Canada. Organisasjonene mente selskapet hadde brutt reglene for miljøvern, arbeidsstandarder og menneskerettigheter. I Chile opplevde oppdrettsnæringen en kollaps i 2007 på grunn av fiskesykdommer som følge av uforsvarlig drift, hvor årsproduksjonen ble redusert fra 400 000 til 60 000 tonn.

Vil lære av feil
Klagen ble rettet til OECDs kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv, og endte med mekling mellom partene som munnet ut i en felles erklæring. I felleserklæringen står det at Cermaq vil lære av de feilene de har gjort og at videre ekspansjon skal følge føre-var-prinsippet. Cermaq sier videre at de vil sikte mot lederskap i miljø og sosialt ansvar innenfor oppdrettsindustrien, og at de ikke drev bærekraftig før krisen i lakseoppdretten i Chile i 2007.
– Vi erkjenner at oppdrettsnæringen i Chile, inkludert Cermaqs oppdrettsvirksomhet, ikke var bærekraftig slik den ble drevet før fiskehelsekrisen i 2007. Vi har lært av kollapsen i Chile, og gjennomført en rekke konkrete forbedringer, sier styreleder Bård Mikkelsen i Cermaq i en felles uttalelse fra partene.
– Følger de opp det de har sagt i denne erklæringen kan det gi positiv effekt for miljø og lokalsamfunn der Cermaq driver oppdrett, men vi må ikke late som om utfordringene i oppdrettsnæringen er over med dette. Det er fremdeles en omfattende jobb som gjenstår for å redusere næringens uakseptable press på naturressursene, sier Jan Thomas Odegard.

Les uttalelsen fra Cermaq, ForUM og Naturvernforbundet her (pdf, ekstern lenke).

Hensyn til urfolk
Cermaq forplikter seg i erklæringen til å ta fullt hensyn til urfolksrettigheter i framtida.
– Dette er et viktig resultat for oss, sier Odegard. Han peker på at mye av Cermaqs lakseoppdrett drives i urfolksområder, og at omfanget av dette trolig vil øke etter hvert som de utvider virksomheten, blant annet sørover i Chile. Cermaq har nå forpliktet seg til å respektere urfolksrettigheter uavhengig av om myndighetene måtte gjøre det.
Resultatene fra meklingen vil også ha konsekvenser for norsk oppdrettsnæring, hvor Cermaq er en stor aktør. Mye av Cermaqs virksomhet er langt nord i Norge, hvor konfliktene med urfolk kan bli store dersom utvidelsen der skjer uten god dialog med lokalsamfunn.
– Vi håper denne saken kan styrke norske urfolks krav mot oppdrettsnæringen, og vi håper Cermaq vil gå i dialog med de som blir påvirket av virksomheten deres, sier Odegard.
Han påpeker at Cermaq har gått fra å være en versting til en aktør hvor alle tegn tyder på at de skal bli bedre, og at de kan bli et ledende selskap på samfunnsansvar.
– Vi håper dette vil ha en signaleffekt også på andre norske selskaper i oppdrettnæringen, og utelukker ikke å klage inn andre selskaper som følger lavere standarder enn Cermaq, sier Odegard.

Gjennomføring viktigere enn løfter
Naturvernforbundets chilenske samarbeidspartner innen miljø og rettigheter, EcoOceanos, er tilfreds med at Cermaq skal skjerpe seg. De uttaler at det er bra med løfter, men at det er gjennomføringen som blir viktigst.
– Den felles uttalelsen fra kontaktpunktet vil kun ha verdi dersom forpliktelsene fra Cermaq blir overholdt, og ikke bare er løfter. Vi antar at Kontaktpunktet sammen med Naturvernforbundet og ForUM vil være garantister for overholdelse av disse forpliktelsene, sier talsmann Juan Cardenas for organisasjonen.
EcoOceanos sier at det første Cermaq må vise er større åpenhet og respekt mot kystsamfunn, fagforeninger og urfolk. Jan Thomas Odegard sier at man i denne saken har maktet å bruke en i utgangspunktet svak klagemekanisme til å få en av verdens største oppdrettsselskaper til å skjerpe seg, og har håp om at det kan inspirere andre organisasjoner til å klage inn andre norske bedrifter som ikke følger internasjonale krav til miljøhensyn og rettigheter.