På Lofotfiske mot oljeboring

Trine Skei Grande (V), Audun Lysbakken (SV) og Knut Arild Hareide (KrF) er blant partitoppene som ble med Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Folkeaksjonen på Lofotfiske.

– Vi gjør dette for å gi dem inspirasjon til å stå på i kampen mot oljeboring i Lofoten. Året som kommer vil bli kjempeviktig for denne saken. Derfor vil vi gjerne vise dem de unike verdiene her oppe, slik at de skal få lyst til å stå på og hindre oljeboring, sier Lars Haltbrekkken, leder i Naturvernforbundet.

Fem partitopper
Partilederne som er med er Trine Skei Grande fra Venstre, Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti, Audun Lysbakken fra Sosialistisk Venstreparti, Hanna Marcussen fra Miljøpartiet de grønne og Bjørnar Moxnes fra Rødt. Partitoppene ble med på fisketur i Nussfjorden i Lofoten.

Partilederne tror oljeutvinning i Lofoten, Vesterålen og Senja blir en av de store sakene i valgkampen, og de tror det er mulig å vinne denne saken.

– Venstre og KrF fikk hindret oljeboring i Lofoten da vi satt i regjering i 2003, og SV og SP har stoppet det i den rødgrønne regjeringen, så det har vært hindret til nå. Jeg tror det er mulig å vinne denne saken, sier Skei Grande.

Bred allianse
Hareide og Lysbakken er enig.

— Det er veldig hyggelig å få komme hit på lofotfiske sammen med de andre partiene. Det viser at det er en bred allianse som er mot oljeboring i Lofoten, sier Hareide.

— Det er viktig å kunne komme sammen på tvers av partiskillene, sier Lysbakken.