Rekordmange rovdyr drept i 2011

I 2011 ble 251 store rovdyr drept i Norge. Du må godt over hundre år tilbake for å finne et høyere tall. Samtidig er årets jakt i gang på en gaupebestand som er på vei ned.

Jamen-Percy/Istockphoto

Ikke siden 1897 er det felt så mange rovdyr i Norge. Tall Natur & miljø har hentet ut av Rovbasen viser at 145 gauper, 79 jerver, 15 bjørner og 9 ulver er registrert drept i 2011. De aller fleste rovdyrene i Norge dør i lovlig jakt. I 2011 ble 233 dyr, eller 93 prosent, felt i kvotejakt, lisensjakt og skadefelling. I tillegg til den lovlige jakten ble 2 skutt i nødverge, 11 påkjørt på vei og bane, 2 døde av sykdom og 3 av andre årsaker. Ingen dyr er dokumentert drept ulovlig i 2011 i Rovbasen.

– Næringsinteresser bestemmer
Naturvernforbundet mener at tallene er langt høyere enn de burde være.

– Det er ingen andre arter som forvaltes på denne måten. Her er det opplagt at det er næringsinteresser som presser frem den store jakten. Hensynet til at dette er utrydningstruede dyr kommer i annen rekke. Vi ser det særlig på kvotene som settes for ulv og bjørn. Dette er arter som ligger under bestandsmålet. Likevel utsettes de for omfattende jakt, noe som fører til at de skvises tilbake, sier Håpnes.

Reduserte gaupekvoten
Årets gaupejakt er nå i gang, med en kvote på 118 dyr. Rovviltnemndene hadde først satt kvoten til 157 dyr, men etter klager fra Naturvernforbundet og andre miljøorganisasjoner ble den redusert i tre regioner med til sammen 39 dyr. Kvotene i Sør-Norge og Nordland ble halvert, mens den i Midt-Norge ble kuttet med 16 dyr.

– Det ville vært oppsiktsvekkende om disse tre nemndenes kvote ble stående. De har både brutt med rovdyrforliket fra 2011 og alle faglige råd. Det er bra at Miljøverndepartementet reduserer kvotene, men samtidig er det et uholdbart at frivillige organisasjoner må klage for å redde gaupene fra en for kraftig nedskyting, sier Håpnes.

– Knebling
Leder Toril Melheim Strand i rovviltnemnda i Midt-Norge er langt fra enig. Hun reagerer kraftig på det hun kaller knebling fra departementets side.

– Jeg reagerer veldig på at departementet overstyrer oss. De siste årene har vi fått den myndigheten som vi egentlig skulle ha. At de nå overprøver oss, synes jeg er rart, sier hun til NRK Trøndelag.

Håpnes mener nemndene har seg selv å takke.

– De må tåle å bli overkjørt når de har gjort en dårlig jobb, sier han

Tilbakegang for 3 av 4
Ser vi på de ulike rovdyrbestandenes utvikling siden i fjor, finner vi at pilen peker nedover for gaupe, jerv og ulv, mens den peker svakt opp for bjørn. På rødlisten står ulv som kritisk truet, bjørn og jerv er sterkt truet, mens gaupa er sårbar.