Slik lagde vi partiguiden

Naturvernforbundets partiguide viser partienes miljøpolitikk innen en lang rekke temaer. Partiguiden er laget av Natur & miljøs redaksjon med faglig støtte fra Naturvernforbundets fagavdeling.

Undersøkelsen består av 37 spørsmål innen temaene naturens rettssikkerhet, samferdsel, naturmangfold, klima og olje, forbruk og internasjonal miljøpolitikk. Partiene besvarte undersøkelsen i perioden fra 8. mai – 2. juni. Partiene fikk kun anledning til å svare «ja», «nei» eller «vet ikke» på spørsmålene. Partiene kunne også gi noen utfyllende kommentarer.

På hvert spørsmål ga vi 10 poeng til de som svarte ja, mens de som svarte nei og vet ikke fikk 0 poeng. Noen steder har partienes kommentarer gjort at vi har måttet bruke skjønn ved poenggivingen.

Last ned Naturvernforbundets partiguide 2021, partioversikt (pdf)

Last ned Naturvernforbundets partiguide 2021, svarene  (pdf)

Svarene er gruppert etter tema, og vi har regnet ut gjennomsnittlig poengsum. Temaene er deretter vektet. Vi har latt naturmangfold og klima/olje veie tyngre enn de andre temaene fordi dette er mer omfattende og betydelige saksfelt. For å skille mellom partienes miljøpolitikk har vi gitt grønt lys til de som kom best ut, de i midten får gult, mens de på bunnen får rødt lys. På den måten kan velgerne enkelt se hvilke partier som har den beste miljøpolitikken. Høyeste poengsum er 10 poeng, null er lavest.

Undersøkelsen bygger på det partiene selv svarer, og vi har ikke vurdert om det virker rimelig. Vi har heller ikke evaluert tidligere løfter eller hvilken politikk partiene har ført.

– Dette er en form for egenmelding, der partiene sier hva de mener, uten at vi har vurdert om det virker rimelig, sier fagsjef Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet.

Les også: Hvem skal få din stemme?

Les også: Her er partienes miljøpolitikk