Toppmøte med skitne sponsorer

Klimatoppmøtet i Warszawa kritiseres for å la seg bruke av bedrifter og næringer som representerer noen av verdens verste forurensere.

Francis Dejon

I neste uke vil Verdens kullforening (World Coal Association) holde sitt årlige internasjonale seminar. Betimelig nok holdes møtet i Warszawa, midt under FNs klimaforhandlinger, og har for anledningen byttet navn til «Internasjonalt kull- og klimaseminar». Møtet holdes til alt overmål i lokalene til Polens finansdepartement, på en av byens fineste adresser: Trekorsplassen. En av hovedtalerne på kullseminaret er FNs klimasjef Christiana Figueres, som har blitt kraftig kritisert for å ha takket ja til invitasjonen.

– Misbruker sin stilling
Sjefen for forhandlingene i Polen, miljøvernminister Marcin Korolec, mener motstanden mot kullmøtet er merkelig.
– Dette er ingen plass for konfrontasjon, isolasjon og seleksjon, sier Korolec, som understreker at man må snakke med alle parter i saken.

Julia Michalak fra Climate Action Network (CAN), der Naturvernforbundet og Natur og Ungdom er to av de norske medlemsorganisasjonene, mener Korolec misbruker sin stilling som forhandlingsleder.
– Ved å støtte og huse et kullmøte midt under FNs klimaforhandlinger har Polen vist at de foretrekker å prioritere sine egne, egoistiske interesser og interessene til kullindustrien, foran det å arbeide sammen for å nå en global klimaavtale før 2015, sa Michalak til RTCC.

Forsvarer kullmøte
FNs klimasjef Figueres forsvarer sin beslutning om å snakke på kullindustriens møte.
– Vi kan ikke bare snakke til menigheten. Vi trenger mye, mye mer engasjement, og må bygge bro utenfor vår egen vennekrets. Spesielt må vi engasjere de som kan og må bidra mye til løsningen. Det er bare gjennom slikt engasjement vi kan nå en global konsensus på de kritiske spørsmålene i vår tid, slik at alternativene vi har for å møte utfordringene kan komme frem i lyset, skriver Figueres i et svar til ungdomsorganisasjonene.
Norges forhandlingsleder Aslak Brun sa på et pressemøte i forkant av klimaforhandlingene i Warszawa at han trodde sammenfallet mellom de to møtene var tilfeldig.

Tapetsert med reklame
Samtidig er lokalene der klimaforhandlingene pågår tapetsert med firmalogoer fra selskaper som miljøbevegelsen har kritisert i en årrekke. Gruveselskaper, bensinstasjonkjeder, bilprodusenter og flyselskaper preger forhandlingslokalene. Emirates Airlines har levert røde sakkosekker til klimatoppmøtet, mens gruveselskapet ArcelorMittal har store bannere på bygningene. Selskapet har i en årrekke blitt kritisert for dårlig profil både på miljø og sosiale spørsmål, og en fire år gammel rapport fra CEE Bankwatch om selskapets miljøsatsing fikk navnet «ArcelorMittal: Going Nowhere Slowly».

Utvist
I går ble tre ungdomsrepresentanter utvist fra klimatoppmøtet, for å ha organisert en demonstrasjon uten tillatelse. Ungdommene, fra organisasjonene Young Friends of the Earth og Earth in Brackets, viste plakater til støtte for ofrene etter tyfonen på Filippinene.
– På denne konferansen er det ok med store reklameplakater for selskaper som forårsaker store klimautslipp. Mens tre ungdommer, som viste frem en plakat i solidaritet med ofrene på Filippinene, har blitt kastet ut fra konferansen. Vi trenger en omorganisering av hele systemet på klimaforhandlingene, sa leder Asad Rehman i Friends of the Earth Europe under en pressekonferanse onsdag.