• Hold kysten ren!

Søppel

Plastsøppel i Rekvik, Troms. Foto: Bo Elde/Flickr.com.

Bli med i kampen for en ren kyst

Husk at alle kan rydde litt hver gang man er i fjæra. Vi oppfordrer alle til å bli med på en dugnad for ren kystnatur.

Langs hele kysten ligger det søppel og driver. Kystområdene fungerer som «oppsamlere» av plastsøppel som driver i kyststrømmen sørfra og fra lokale kilder. Jo lenger slikt plastsøppel får ligge i fjæra, desto mer brytes ned til småbiter og mikroplast som så kan spres tilbake ut i havet.

Bli med i facebook-gruppa 2 minutters strandrydding!

Den gode nyheten er at vi kan gjøre noe med det! Bli med og identifisere kildene! Og hjelp oss finne strender som må ryddes slik at Norges kystlinje kan bli blant Europas reneste! Og plukk alltid med deg litt søppel hjem fra tur.

Finn nærmeste strand som skal ryddes i nærheten av der du bor

Har du allerede ryddet en strand - gå til sortere.no for å finne nærmeste avfallsstasjon

Derfor vil vi ha ren kyst:

• En ren kyst gir tryggere leveområder for livet i havet og langs kysten
  • Det blir tryggere for folk og dyr og ferdes på hav og land
  • Det gir en bedre opplevelse  å tilbringe tid ved kysten når den er fri for søppel

Vil du gjøre mer? Slik kan du bidra til ren kyst:​

ImageI hjemmet og på hytta:

• Q-tips, tamponghylser og andre plastgjenstander skal i søppelbøtta, ikke i do. Bruk dovett!
  • Er det vanskelig å bli kvitt avfall hos kommunen? Be om en bedre mottaksstasjon!
  • Ikke oppbevar plastgjenstander eller -avfall der de kan bli tatt av flom eller høyvann.

ImageI byen:

• Bruk søppeldunker eller ta med deg søppel hjem. Meld fra til kommunen om du ser det flyter over av søppel noe sted. Ring kommunens servicetorg eller tekniske avdeling, eller test «Fiks Gata Mi».
  • Det er ikke lov å kaste avfall i veikanten. Dersom barn eller voksne slipper noe på bakken,  si gjerne « Unnskyld, jeg tror du mistet noe». Du kan også printe ut og henge opp Miljøagentenes anti-forsøplingsplakater.

ImagePå turen:

• Husk at alle plastgreier du har med deg ut, poser, emballasje og fiskesnøre f.eks, også må komme med hjem igjen. Alt sammen!
  • Ta deg tid til en 2 minutters ryddeaksjon av andres plastsøppel fra naturen og ta med deg i sekken på vei hjem. For inspirasjon besøk den internasjonale kampanjen #2minutebeachclean. Del gjerne bilder av hva du fant i Naturvernforbundet Facebookgruppe 2-minutters strandrydding Norge -Se hva jeg fant.
  • Meld fra om du ser dumpeplasser for søppel eller strender overfylt med drivsøppel. ( bruk skjemaet vårt over)

ImagePå jobben:

• Plastavfall og -råvare fra byggebransje, landbruk og industri får ikke havne i sjøen. Sjekk om dere har gode rutiner på din arbeidsplass. Besøk plastbransjekampanjen Operation Cleansweap for råd.
  • Husk at brenning av avfall i fjæra og dumping i sjøen er helt utdatert og ulovlig som håndteringsmetode for byggeavfall.
  • Om ikke kommunen har et velfungerende mottak for næringsavfall, be om det!
  • Husk at småspill av plast som borre- og fresespon, pellets, tauavkapp og slipestøv er noe av det verste for marint liv. Sørg for at du har oppsamlingsrutine. Målet må være null spill.

ImagePå sjøen:

• Pass på at plastposer og emballasje ikke blåser over bord.
  • Mista du et garn eller en teine? Husk å merke av i kart eller GPS så det kan registreres og soknes etter senere av dykkere eller ryddeaksjoner. Dra gjerne opp spøkelsesredskap du kommer over selv. Registrer tapt redskap hos Fiskeridirektoratet: a) for fritidsfiskere b) for yrkesfiskere
  • Oppbevar avfallet til du kommer til en havn med godt avfallsmottak som ikke er overfylt.

Nettaksjoner og morsomme app'er mot forsøpling, prøv disse:

Trash Hunters. Engelskspråklig app som gjør det morsomt å jakte på søppel.
Strandryddedagen. Hold Norge rent sin årlige aksjonsdag. Registrer din ryddelokalitet på kart.
Beat the microbead. App for å identifisere og unngå mikroplast i kosmetikk og kroppspleieprodukter.

Plast hører fortiden til

08.02.2017

Tidligere i år strandet en hval med 30 plastposer i magen på Sotra. Hvert år dør store mengder sjøpattedyr, fugler og fisker av plastsøppel. Naturvernforbundet jobber nå for et forbud mot plastposer, høyere flaskepant og avgift på plast.

Nominert til Gullklypa

08.02.2017

Naturvernforbundet i Østfold var blant tre finalister til Gullklypa 2016, som i dag ble delt ut på Hold Norge Rent-konferansen i Stavanger. Bodø Sportsdykkerklubb gikk av med seieren, men fylkeslaget fikk hederlig omtale for sitt strandryddeprosjekt Kystlotteriet.