• Markasenter på Søndre Sandås

Skjult mellom bjørk, gran, selje og furu, midt på parkeringsplassen ved Sognsvann, finner du det lille gårdstunet Søndre Sandås. Huset på tunet var frem til vi tok over registrert som bolig, og det gir våre nye kontorer en helt egen atmosfære. Tomten er vill - busker og trær i full flora, men den er godt ivaretatt og livet er fint her i den hemmelige hagen. Enda finere er livet som vi vet i skogen, og vår nye lokasjon er sådan perfekt; bare ett minutt til Marka!

Markasenter på Søndre Sandås

Nettopp derfor mener vi at Søndre Sandås og NOA vil være et perfekt senter og samlingspunkt for OsloMarka og alle dens tilhengere og brukere.

Nå har vi vært her i et år og planene for omgjøring av tomten til vårt formål er langt på vei. Ønsket er å få fjernet parkeringsplassen mellom Søndre Sandås og Idrettshøyskolen, for å opprette et Markasenter. Arkitektene er i sving og vi er spent på å se deres endelige forslag. Følg med her for videre fremgang i prosjektet!

Snauflatehogst(1)
Av Tina C. Laurendz og Siri Tollefsen

Tenk Skog

Globalt står vi overfor to store problemstillinger; endringer i klima og tap av biologisk mangfold. Mens Norge straffer Kongo med å inndra 400 millioner i årlig støtte for å hogge ned sin regnskog, har norsk skogsindustri med flatehogster underlagt seg ¾ av Norges skoger og erstattet de med ung plantasjeskog. Resultatet er at det i dag kun er 2,8% av de norske skogene som er eldre enn 160 år. Skognæringen sier vi må “tenke tre” og hogge mer for å nå klimamålet, men hvordan vil flere og større hogstflater påvirke skogens økosystem?

DSC_0241 – Kopi
Av Gjermund Andersen

Tre er godt!

I helgen arrangerte NOA seminar om virkeskvaliteten i trær. Arkitekter, byggingeniører, restaureringstømrere og skogbrukere – alle hadde noe å lære da landets fremste eksperter på trevirke kom for å dele sine erfaringer.

Av Tina C. Laurendz

Debatten mellom skognæringen og Naturvernforbundets skogutvalg og NOA

Skognæringen er kritisert for å forbigå seks av syv verdifulle biologiske områder de er pålagt å ta hensyn til ved hogst, men i stede for å svare på kritikken og forklare hvordan dette er mulig, forsøker de å dra debatten over på klima ved å angripe Naturvernforbundet for å være ensidig opptatt av biologisk mangfold. Under får du en oversikt over hele debatten. Artikkelen oppdateres.

Bynaturensmiljo3-2
Folkemøte og demonstrasjon

Vern Husebyskogen!

Husebyskogen er truet gjennom bygging av et administrasjonsbygg for ny vannforsyning til Oslo. Bygget vil innebære at et stort sammenhengende naturområde fragmenteres og at mange arters leveområder svekkes.

Av Tina C. Laurendz & Gjermund Andersen

Grønnvasking på kollisjonskurs med biologisk mangfold

Skogbruket er en viktig næring for Norge og det grønne skiftet, men så lenge næringen selv har ansvaret for å registrere naturverdiene i skogen er den ikke bærekraftig nok til å kalles en klimasuksess.