— Alle må ta ansvar for lokalsamfunnet

Dag (51) og Cynthia Reynolds (46) ble lei av profittjag og statussymboler. Nå vil de globaliseringen til livs ved å ta tilbake lokalsamfunnet.

Cynthia og Dag portrett

Ekteparet har skapt en egen digital plattform som heter Lokalliv. Det er en lokal løsning på en global utfordring. Med dette systemet har de begynt å utfordre de store aktørene i matvarebransjen ved å satse på samarbeid og bærekraft.

Lei av designerklær og diamanter

Cynthia vokste opp med velstand og forbrukskultur i Montréal i Canada. Foreldrene, som kom fra fattige kår, så materiell velstand som den ultimate lykke. For Cynthia selv var statussymboler lenge et ideal, og hun gikk med designerklær og diamanter.

— Men jeg var ikke lykkelig. Jeg lærte for lenge siden at money can’t buy you happiness. Det jeg gjør nå gir virkelig mening til livet mitt.

Helt siden Cynthia kom til Norge for 15 år siden har hun vært en aktiv bidragsyter til lokalsamfunnet:

— Jeg mener at det er min plikt å bidra på de måtene jeg kan. Alle som har ressurser, evner og overskudd har et eget ansvar for å delta i å bygge lokalsamfunnet.

Tidligere oljemann

Dag kommer fra en familie hvor man satt pris på ressurser. Der fornuftig pengebruk gikk hånd i hånd med å støtte lokalmiljøet og å handle varer i sesong.

— Men jeg var nok den minst grønne i familien min, sier Dag. Etter en karriere i militæret jobbet han mange år som direktør for et selskap som drev med oljeleting.

— Det kan bli ganske stille rundt bordet når jeg nevner det i grønne miljøer, ler han.

Lokalmiljø er viktig

Arbeidet med Lokalliv.no har de holdt på med siden 2015. Nå har de begynt å koble ansvarlige matvareprodusenter med bevisste forbrukere gjennom pilotprosjektet Nesoddliv. Dette gjør de ved å tilby en rekke lokalproduserte varer gjennom en nettbutikk. Kundene henter varene på et fast hentested én gang i uka.

Cynthia tror mange synes det er vanskelig å leve grønnere.

— Mange tror at for å få et bedre CO2-fotavtrykk, må man gjøre så mye. Men det er ikke sånn i det hele tatt. Hvis vi alle tar små skritt, hvis alle gjør en liten del, så kommer vi veldig langt. Og det er så mange som inspirerer oss. Hvis vi begynner å inspirere hverandre, på hvert vårt område, blir det mye lettere. Det er derfor vi er så opptatte av lokalmiljø. Vi tror det er her vi alle kan gjøre en forskjell. Det er det som motiverer oss.

Dag er enig i at små skritt er viktige:

— Og hvis vi da kan gjøre det litt lettere for folk å gå, som for eksempel å la folk kjøpe kortreist mat, så er det veldig lurt.

Dag og Cynthias 3 tips til et grønnere liv

1. Kjøp lokal mat

2. Spis etter sesongene

3. Støtt lokale bedrifter

Litt fakta om Lokalliv.no:

En nasjonal plattform for å utvikle og koble «smarte nabolag” slik at de kan dele ressurser, inspirasjon, kunnskap og teknologi.

Noen av målene med plattformen er å:

• Støtte lokalsamfunn, initiativer og enkeltpersoner samt å styrke den lokale økonomien.
  • Fremme regenerativt landbruk, arbeidsplasser , integrering, samarbeid, nettverkslæring, åpen kildekode-data og samfunnsengasjement.
  • Gjenopprette pålitelige relasjoner.
  • Opprette nye økonomiske muligheter.
  •  Redusere sløsing med ressurser.
  • Løse økonomiske, sosiale og miljømessige problemer.

Det omfatter lokale portaler, hver med potensial til å utvikle bærekraftige lokale matvaresystemer, lokale utlånsbibliotek for verktøy, samt en tidsbank, med inspirasjon koblet til FNs 17 bærekraftsmål. Alt kan tilpasses behovene til hvert unike lokalsamfunn.

Ønsker du å lese flere tips eller historier om hvordan du kan bidra til det grønne skiftet? Da kan du gå inn på naturvernforbundet.no/mittgronneskifte eller bestille boken Folkets klimadugnad