Alternativer til trykkimpregnert tre

Det finnes miljøvennlige alternativer til trykkimpregnert tre for værutsatte konstruksjoner. Her får du en oversikt.

Mir

Kebony

Furu impregnert med en væske utvunnet av rester fra mais- og sukkerproduksjon. Holdbarheten er omtrent på nivå med trykkimpregnert tre. Kebony leverer blant annet terrassebord og kledning. Kebony selges av alle de store byggevarekjedene, enten fra lager eller ved bestilling.

Kebony-trevirke er svanemerket.

Lunawood

Lunawood er et norsk, varmebehandlet treverke. Trevirket fremheves som et reelt alternativ til tropisk trevirke og kobberimpregnerte materialer. Materialet er godt egnet for deg som ønsker vedlikeholdsvennlige materialer som samtidig tilfredsstiller estetiske krav. Lunawood er svanemerket.

Lunawood selges hos Byggmakker og Montér.

Sibirsk lerk

Lerk er et treslag som har naturlig beskyttelse mot råte. Det importeres fra sine naturlige leveområder i Sibir, og selges idag på mange byggevarehus. Importører: Norwood og Ecotimber. Du finner forhandleroversikt på begge nettstedene. Ikke kjøp sibirsk lerk som er produsert i Norge, siden den er en fremmed art som er miljømessig uønsket.

Kjerneved av furu

Kjerneved av furu har en naturlig beskyttelse mot råte. Kjerneved er å få kjøpt gjennom en del små sagbruk rundt om i landet. Oversikt finner du hos Norsk Bygdesagforening.

Kanskje kan lokale byggvareforretninger også skaffe kjerneved? Det er verdt å spørre. Du kan også plukke ut planker med mye mørk kjerneved når du kjøper trelast til utendørs bruk.