Et slagbor til overs?

Har du tenkt på alle de tingene du eier som du egentlig bare har bruk for en gang i blant? Gir det for eksempel mening at alle familiene i et borettslag eier en gressklipper hver, en trillebår hver, hver sin verktøykasse og hver sin rake? Hva med bil? Trenger man egentlig det hvis man ikke bruker den så ofte?

Arbeider som holder en slagboremaskin

Hvis man tar en gjennomgang av alle tingene man eier, kommer man raskt fram til at man har ganske mye greier som man sjeldent bruker. Utgiftene det medfører kunne man lett ha spart seg hvis man tenkte seg om en ekstra gang og gikk over til naboen i stedet for å spørre om å låne nettopp den drillen eller stikksaga som trengtes for å skru opp skapet eller kappe til den nye benkeplata på kjøkkenet.

Garderoben

Det samme gjelder med klær. Vi har vel alle noen dresser eller penkjoler hengende i skapet som ikke har blitt brukt mer enn et par ganger. Hva med å leie disse plaggene i stedet? Den svenske kleskjeden Filippa K tilbyr utleie av klær.

– Vi har jobbet i mange år med å øke andelen miljøvennlige materialer i våre klær. Men vi kom til et punkt der vi følte at dette ikke var nok. I 2014 utviklet vi et manifest som blant annet omhandler «Circular fashion», at vi må bevege oss mot sirkulærøkonomi og gjenbruk. Hvordan kan vi gi våre klær et andre og tredje liv? Vi ville finne en måte å tilby våre kunder å oppdatere sin garderobe uten å bidra til overforbruk. I utvalgte butikker kan nunder leie et plagg i fire dager, for 20 prosent av utsalgsprisen. Dette er et tilbud til de som vi ha noe spesielt til en fest, et jubileum eller en forretningsreise, forklarer Elin Larsson, bærekraftsdirektør i Filippa K.

Elin Larsson forklarer hvordan hun organiserer sin egen garderobe.

Bil

Når det gjelder bil, er det en stor økonomisk inngripen i de fleste lønningsposer. Vedlikehold, veiavgift, bensin (hvis du ikke da har gått over til el-bil) og dyre reparasjoner da det passer seg som dårligst, er vel noe alle bileiere kan kjenne seg igjen i. Hvis man bor på landet er man selvfølgelig mer avhengig av bil enn man er i byen. Men hva med å samarbeide med naboen? Kunne man for eksempel hatt en bil på deling? Reist til jobb sammen, eller tatt felles turer til matbutikken? Slike tiltak sparer miljøet, lommeboken, og kan i tillegg bidra til et godt naboskap. Bor man sentralt i byen, bruker man kanskje ikke bilen hver dag. Da kan man enten leie en på Bilkollektivet.no eller eventuelt leie ut din egen til noen andre gjennom for eksempel nabobil.no.

Trening- og friluftsutstyr

Hva med å leie skiutstyr til barna i stedet for å kjøpe nytt hver gang de har vokst litt? Hos BUA kan du leie sport og friluftsutstyr; alt fra skøyter til telt og soveposer. De har 12 utlånsordninger spredt rundt i Norge, blant annet på Hamarøy, i Sarpsborg og på Friluftsenteret i Gamle Oslo. Flere kommuner og frivillighetssentraler har også utlånsordninger for sportsutstyr.

Samarbeid med gode naboer

Med mindre du bor alene midt ute i skogen eller på en øde øy, har du antagelig noen naboer i nærheten. Da ligger forholdene til rette for et godt samarbeid som både sparer miljø og lommebok. Det er bare fantasien som setter begrensninger på hva man kan byttelåne av hverandre hvis man inngår et godt samarbeid om innkjøp av utstyr og andre ting. Hva med å dele på gressklipperen? Det er jo en ganske dyr investering, så da hadde det vel vært hyggelig å eie den sammen i stedet?

Bor man i et borettslag ligger forholdene virkelig til rette for utstrakt byttelån med hverandre. Man kan for eksempel opprette en felles facebook-gruppe der man lager en oversikt over hvem som eier hva. Slik kan gode naboer kontakte hverandre når de trenger noe, i stedet for å løpe ned på første og beste jernvarehandel og kjøpe et slagbor.

I tillegg er det lettere å bli kjent med naboen. Man kan utveksle kunnskap og hjelpe hverandre med å fikse ting i hverdagen. Kanskje det resulterer i en hyggelig prat på kjøkkenet over en kopp kaffe i tillegg?