Garanti eller reklamasjon?

Vårt bruk og kast-samfunn har gitt oss et enormt miljø- og klimaproblem. Heldigvis finnes det rettigheter vi som forbrukere kan anvende og med det vise selskapene at vi ønsker produkter som varer lenge. Lær dem – og bruk dem!

Visste du at du har fem års reklamasjonsfrist på mobilen din? Hvis ikke, er du ikke alene. Halvparten av oss kjenner ikke til rettighetene vi har som forbrukere.

Når du kjøper en vare kommer den med garanti og reklamasjonsrett. Disse kan du bruke om varen går i stykker før den burde eller ikke fungerer som lovet. Slik kan du både få den varen du har krav på og sende et signal til produsenten om at du ønsker produkter av god kvalitet som varer lenge.

Her guider vi deg mot å bli en klokere og grønnere forbruker gjennom å forklare deg forskjellen på garanti og reklamasjon.

Reklamasjon

Reklamasjon er lovfestede rettigheter du har overfor selger ved feil eller mangler. Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg en reklamasjonsrett. Loven opererer med to ulike frister for reklamasjon.

Hvor lenge reklamasjonsretten gjelder varierer. I utgangspunktet gjelder den i to år, men for produkter som er ment å vare en god del lenger har du reklamasjonsretten i fem år (for eksempel bil, mobiltelfon og datamaskin). For typiske rimelige forbruksvarer er det to år, som rimelige sko og bukser.

Garanti

Garanti er noe produsenten eller selgeren velger å gi deg og kommer i tillegg til reklamasjonsretten..

Det betyr at en garanti kan gi deg rett til å klage selv om reklamasjonsfristen er ute. Innholdet i garantien varierer fra forhandler til forhandler. Gjennom garantien kan du derfor få noe mer enn det du har krav på gjennom reklamasjonsretten. En garanti lar deg også ofte klage på flere typer feil, så sjekk vilkårene i garantien.

Hvis selgeren sier at feilen ikke går på garantien, kan du fremdeles ha rett til å klage takket være forbrukerkjøpsloven.

Forbrukerrådet har laget en nyttig guide for hvordan du går frem for å klage.

Naturvernforbundet jobber for å få myndighetene til å utvide reklamasjonsretten for produkter og å gjøre det enklere og billigere å reparere. Støtt oss gjerne i kampen ved å bli medlem!