Lykkelig skolestarter med gjenbruk?

Skolelunsj og skoleutstyr

I disse dager beveger fremtiden seg inn i norske barnehager og skoler. Små kropper kles opp i nye klær for anledningen, med nye sekker fylt med nye matbokser, drikkeflasker og pennal, fylt med alskens duftende og fargerike viskelær, tusjer og dilldall. Fremtidsutsiktene pakkes inn i syntetisk duft, markørpenner og elastikk.

Barnehage- og skolestart er spekket av nykjøp, og butikkene bugner over av alt som trengs for en perfekt start. Kolleksjonene blir større og større, og mer og mer «spesifiserte» og aldersbegrenset med ninjaer og bambier, slik at skolestart snarlig igjen kan markeres med ny sekk.

Det er kun et par uker siden FNs klimarapport kom, rapporten som sterkere enn noen gang før viser oss svart på hvitt at klimaendringene er menneskeskapte. Det betyr at det også kan endres av oss forbrukere – med den forbrukermakten vi har.

For trenger de alt dette nye til skolestart? Hvordan skape en nystart uten alt nytt?

Hva trengs egentlig:

Drikkeflaske – velg en i stål. Plast avgir plast, mikropartikler som blander seg med vannet. Mye av plasten vår inneholder også miljøgifter for å få de egenskapene og utseende vi vil ha; som farger, mykhet, hardhet osv. Flasker i rustfritt stål er tryggere for vann som skal ligge lenge i sekken. Kanskje tas det bare en liten sup i løpet av dagen, så blir den kanskje ikke fylt på igjen før etter et par dager?

Matboks – velg stål her også. Her bugner virkelig markedet, og den ene boksen lover mer enn den andre. Det viktigste er at boksen er lett å åpne for barnet, og at den ikke åpner seg i sekken. Det er og en fordel om den holder skivene stabilt på plass, så man slipper brunost klistret i lokket. Det finnes et utall ulike plasttyper som matboksene våre er laget av, og et minimum er at de skal være merket med at det er ok å oppbevare mat i det. Også disse bør aller helst være i rustfritt stål.

Sekk – det finnes mengder av sekker til salgs på bl.a. finn.no, og hvor ofte trenger man egentlig ny sekk? De store skolesekkprodusentene har aldersanbefalinger, men deres oppgave er jo å selge flest mulig skolesekker. Mange smarte sekker kommer faktisk med regulerbar rygg, slik at sekkens levetid blir lenger. Og skal det først skiftes, så kan de fleste sekker vaskes. Kjøp kjønnsnøytrale sekker, med mønstre og figurer som funker over tid, og som barnet ikke blir lei av med det første.

Klær – spør barnet; hva vil du ha på deg, og tillat finkjole, i stedet for å kjøpe nytt. Og skal det kjøpes nytt, velg gjerne å kjøp brukt, klærne er jo uansett nye for barnet ditt!

Skrivesaker – spiss gamle blyanter, og forny en og en som blir brukt opp, ikke skift ut hele settet.

Bokbind – der kan det kjøpes tekstiltrekk som kan brukes flere ganger, eller gjenbruk gave-, eller avispapir og dekorer med klistremerker eller tegninger.

Matpakkeinnhold – unngå produkter som er pakket enkeltvis og i engangsemballasje, invester heller i en boks som kan brukes flere ganger og legg småmat i denne. Det er både billigere og bedre for miljøet.

Årets overforbruksdag 2021 var torsdag 29. juli, så ressursene rakk ikke en gang frem til skolestart. Når tar de slutt neste år? Med denne infoen i sekken, håper vi dere gjør noen gode valg!