Skadedyr i hagen

I en økologisk hage ønsker vi ikke å utrydde «skadedyrene», men holde dem på et nivå vi kan leve med, i naturlig balanse med nyttedyr. Lettere sagt enn gjort, men denne artikkelen hjelper deg et stykke på vei.

Dropp sprøytemidler

Hvert år bruker vi mange titalls tonn med giftige sprøytemidler i hagene våre. Sprøytegiftene kan forurense vann, luft og jord og skade helsa vår. Sprøytemidlene dreper ikke bare skadedyr, men også nyttedyr som marihøner og blomsterfluer, og kan dermed føre til økt behov for sprøyting. Det går fint an å klare seg uten.

Ha tålmodighet med naturen

Lær av det som skjer i hagen. La fiendene til skadeinsektene få tid til å innfinne seg. Studér skadedyrene og prøv å finne ut hva som har gått galt. Insekter er lettest å finne morgen eller kveld, og gjerne på undersiden av bladene. Vanlige skadedyr i hagen er bladlus, bladteger, kålsommerfugl, gulrotflue og snegler.

Prøv samplanting

Hvis du planter urter, tagetes, ringblomst og hvitløk innimellom de plantene som er populære hos skadeinsektene, kan dette forvirre dem med lukter og farger og dermed dempe skaden. Tagetes er dessuten effektivt mot rotål i jorden.

Plukk bort innsekter og skader

Skadedyr i hagen kan ofte plukkes vekk, særlig hvis hagen ikke er alt for stor. Leter du opp og fjerner kålsommerfugllarver og snegler, gjør du mye for å begrense skadene. Bladlus kan spyles bort med en kraftig stråle fra hageslangen. På roser sitter de gjerne tett på helt unge skudd, og er her lette å fjerne ved å stryke dem vekk med fingrene. Fjern blader og frukter som er angrepet av sykdom.

Beskytt med fiberduk

En spesiell fiberduk som legges over plantene i en kritisk periode, kan gi effektiv beskyttelse mot kålflue, kålsommerfugl, gulrotflue og jordlopper. I tillegg holder duken på varmen, samtidig som luft og fuktighet slipper til. Duken er så lett at den kan legges rett på plantene eller på jorda. Etterhvert som plantene vokser, følger duken med.

Lag middel mot bladlus

Hvis angrepet av bladlus er plagsomt, kan du prøve å sprøyte med denne blandingen; 5 liter vann, 1 1/2 dl rapsolje, 1 dl grønnsåpe, 1/2 ts bakepulver og 1 dråpe håndoppvaskmiddel.

Bekjemp brunsneglen

Noen skadedyr, gjerne helt nye arter i Norge, er såpass hissige at de ikke er velkomne i norsk natur. En av disse er brunsneglen, også kjent som mordersneglen og iberiasneglen, som kom til Norge på 1980-tallet i forbindelse med innførsel av blomster og jord. Den spiser planter og har få naturlige fiender hos oss. Derfor har den spredt seg raskt og gjort store skader i mange norske hager.

Les mer om hvordan du bekjemper brunsneglen