Storsatsing på en mer miljøvennlig hverdag!

Naturvernforbundet har nok engang fått støtte fra Sparebankstiftelsen DNB til prosjekter som skal bidra til å redusere forbruk og gjøre det lettere for folk å leve mer miljøvennlig i hverdagen.

Ta vare på det du har

I 2015 fikk Naturvernbundet støtte fra Sparebankstiftelsen DNB til å utvikle prosjektet Ta vare på det du har. Siden den gang har vi arrangert alt fra fiksefester, klesbyttedager og kartlegging av håndverkere, til å gjennomføre lokale og nasjonale kampanjer og har startet ulike samarbeid med mange spennende aktører.

Nå skal det satses videre på denne tematikken gjennom prosjektet «Miljøvennlig hverdag». Her vil arbeidet med både Ta vare på det du har og Klesbyttedagen løftes til nye høyder. Blant annet har vi fått med oss samarbeidspartnerene FINN og Private Barnehagers Landsforbund på laget og vi vil i tillegg ha muligheten til å bistå våre lokallag med motivasjonsmidler til deres lokale fikseaktiviteter.

-Vi ser at det forbruket vi nordmenn har bare øker og øker, noe som er en enorm utfordring for miljøet. Både systemet rundt, samt oss forbrukerne må sammen være en del av løsningen om vi skal klare å omstille oss til en mer miljøvennlig hverdag, sier prosjektleder for Ta vare på det du har, Astrid Johanne Svensson.

Naturvernforbundet har i tillegg til storsatsningen Ta vare på det du har hatt knallsuksess med Den store klesbyttedagen 4 år på rad. Den årlige byttedagen har gått over all forventning og har vokst seg større og større for hvert år. I 2019 var det over 120 arrangementer som deltok spredt utover over hele landet.

-Det er nesten litt morsomt at miljøgevinsten av klesbytting er så stor at faktisk.no poengterte at vi underdrev effekten i vår kommunikasjon. Det fremste tiltaket for å redusere utslippene fra klærne våre er å bruke de vi allerede har lengre, og nest etter det er bytting det mest effektive. Framover ønsker vi å gjøre konseptet enda større og mer inkluderende, sier prosjektleder for Den store klesbyttedagen, Janne Melbye Gillgren.