Ta vare på det du har

Naturvernforbundet ønsker å hjelpe deg på veien til å ta vare på tingene dine. Gjennom enkle tips og triks kan du selv sørge for godt vedlikehold og enkle reparasjoner, slik at det du er glad i kan leve videre.

I desember har Naturvernforbundet før-premiere på «Ta vare på det du har», en forbrukerportal som skal både inspirere og gi deg råd om hvordan du kan ta vare på tingene dine. Her finner du også en oversikt over lokale håndverkere i ditt nærområde, slik at du kan lett få hjelp til å forlenge levetiden på det du er glad i.

Ta vare på det du har i julen

Hvert år gis det bort uendelig mange julegaver som ingen vil ha. Sørg for at gavene du gir bort er noe som virkelig gleder. Det er vanskelig å kjøpe gaver til de som har alt, men kanskje er det noe de allerede har som de ønsker seg aller mest?

Hva med å gi et gavekort på reparasjon hos skomakeren? Da kan din søster endelig få fikset hælen på støvletten slik at de er klare til nyttårsfeiringen. Eller hva med å lage et gavekort på det du selv kan gjøre av reparasjoner? Om du kan sy, så kan samboeren endelig bruke favorittbuksa som hadde revnet i stedet for å kjøpe ny.

God mat, gjerne økologisk og miljøvennlig, er en god gave. Syltetøy, ost, pølse – eller kanskje du kan by på en hjemmelaget middag?

Det er også mulig å gi et gavemedlemskap i Naturvernforbundet. Det kan du enkelt gjøre her.

Vi vil vise fram hverdagsheltene

Naturvernforbundet ønsker å synliggjøre hverdagsheltene som finnes over hele Norge. Fiksere som tar vare på håndverket, slik at du kan ta vare på tingene dine.

Derfor er dette god miljøpolitikk

Det å reparere framfor å kjøpe nytt er også bra for miljøet. For bruk- og kast-samfunnet skaper store utfordringer: Søppel, ressursforbruk, forurensing og kjøpepress. Mange produsenter har en stor interesse av at du kjøper en ny modell innen få år. Derfor vil de ikke lage produkter som varer lenge, eller kan oppgraderes eller repareres enkelt. Dette bør vi regulere strengere, slik at produsentene ikke spekulerer i å tilby dårlig kvalitet. I lys av de store miljøproblemene vi står overfor, kan vi ikke innrette samfunnet slik at vi belønnes for å bruke og kaste, mens det er dyrt og vanskelig å ta vare på det vi har.