– Vil gjøre det billigere å reparere

Flere store og små aktører går nå sammen og krever fritak for moms på reparasjon og utleie av klær og sko, tur- og sportsutstyr, møbler, verktøy og elektronikk.

Reparasjon av et klesplagg

Naturvernforbundet har sammen med mange store aktører i klesbransjen gått sammen om et krav til regjeringen om å kutte moms på reparasjon og utleie av klær og utstyr.
Og det viser seg at store deler av bransjen er positive!

– Det er utrolig gledelig at de store kjedene ønsker å gjøre det lettere og billigere for nordmenn å reparere og leie. Det ville krevd to jordkloder hvis alle i verden skulle ha hatt samme forbruk som nordmenn. Å reparere og leie framfor å kjøpe nytt er bra for miljøet , sier rådgiver for miljøvennlig forbruk i Naturvernforbundet, Astrid Johanne Svensson.

• Fritak for mva på reparasjon vil gjøre det mer lønnsomt å reparere det man allerede har. Det vil også gjøre det lettere å leve av reparasjonstjenester.
  • Fritak for mva på utleie kan gjøre det mer lønnsomt å leie enn å eie. Det er bra for miljøet, og det gjør det enklere å leve av utleievirksomhet.

Vi må kutte forbruket vårt

Skal vi løse klimautfordringene må vi gjøre noe drastisk med overforbruket vårt. Det finnes vilje og interesse blant næringslivet og forbrukere for å utvikle og ta i bruk nye løsninger for å låne, leie, gjenbruke, reparere og re-selge. Men i dag velger alt for mange å kjøpe nytt, da det er for dyrt og utilgjengelig å reparere eller leie. Å utvikle lønnsomme forretningsmodeller og nye tjenester som utdaterer bruk og kast-samfunnet ved å gjøre det enkelt, behagelig og lønnsomt for både mennesker og selskaper å låne, leie, gjenbruke og re-selge er en viktig del av det grønne skiftet. Fritak for mva på reparasjon og utleie av klær, tur- og sportsutstyr, verktøy og elektronikk er et veldig viktig virkemiddel i så måte. Sverige innførte mva-reduksjon på reparasjon i januar 2017. Nå må Norge følge etter og norske politikere må ta ansvar!

Folk vil reparere

Folk ønsker seg et bedre tilbud for reparasjon og utleie. 7 av 10 ville reparert mobiltelefonen sin hvis det lønte seg og 59 % ville heller ha leid verktøy hvis de hadde et tilbud i nærheten, ifølge en undersøkelse av Respons analyse i 2017. Mange aktører i næringslivet frykter ikke for tapt salg ved å tilby reparasjon og utleie. Man vet at man må omstille seg i takt med de store miljøutfordringene vi står overfor, da råvarer vil tar slutt, det kommer sterkere miljøreguleringer og forbrukere krever en stadig mer grønn og etisk profil. I tillegg vil økt tilbud av reparasjon og utleie innebære flere folk i arbeid. Økt sysselsetting er et viktig satsningsområde for regjeringen, også i integreringsløftet.

Bak kravet står:

Bergans of Norway, BUA, Days Like This, Elektronikkbransjen, Fjong, Forbrukerrådet, Framtiden i våre hender, Fretex Norge, H&M, KappAhl, Kid, Lindex, Miljøagentene, Moving Mamas, Naturvernforbundet, Norges Husflidslag, Norsk Sportsbransjeforening, Oslo Håndverks- og Industriforening, Pierre Robert, Repairable, Restartes Oslo, Røde Kors Secondhand, SoBo Community, Swancy, Syklistenes landsforening, Tise, Tooler, UFF

Vil du også at det skal bli lettere å reparere?

Bli medlem i Naturvernforbundet