Miljøvennlig tekstiler

Tekstil og sko sektoren står for 8 % av de globale klimagassutslippene, og påvirker miljøet både vi bruker dem og når de lages. Selv om klesindustrien står for en stor del av verdens utslipp av klimagasser finnes det er mange muligheter til å gjøre miljøvennlige valg for deg som bevisst forbruker.

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.03.2020

Grønne tips

Tre skjorter henger til tørk på balkonggelender
Klær

Miljøvennlig klesvask

Miljøbevisst klesvask handler om å følge vaskeanvisningen, velge miljømerkede vaskemidler med riktig dosering og gode klesvaner.

Sko

Ta vare på skoene

Godt vedlikehold og fornuftig bruk forlenger levetiden på skoene dine, og minsker også behovet for kjemiske "lurium-sprayer".

Walking-690734
Sko

Grønne skotips

Lavere priser og høyere kjøpekraft gjør at vi kjøper flere sko nå enn vi gjorde før. En stadig større del av skoproduksjonen er flyttet til lavkostnadsland, hvor betenkelige produksjonsforhold, miljøkrav og arbeideres rettigheter ofte neglisjeres.

Baby-678835
Barn

Bleier

De fleste småbarnsforeldre velger å bruke engangsbleier på sine små. Ikke så rart, kanskje? Dagens "papirbleier" er behagelige og enkle i bruk. Forutsatt at tøybleier vaskes på en fornuftig måte, er tøybleier mer miljøvennlig.

Girl-691712
Klær

Gjenbruk, miljømerker og reparasjoner er viktige stikkord for deg som vil tenke miljø og etikk når du handler klær. Klær har blitt stadig billigere, og i dag kjøper vi nesten dobbelt så mye klær som vi gjorde for to tiår siden. Klær har en kostnad som ikke står på kassalappen - en kostnad for miljøet, klimaet, arbeidere og til en viss grad din egen helse.

Hånd som blir smurt med krem
Baderom

Hudpleie og kosmetikk

Starter du dagen med såpe, sjampo, balsam, krem og sminke eller barberskum og aftershave, har du utsatt deg for 50-100 kjemikalier før frokost. Og når det skylles ut i avløpet, kan du ha tilført havet mikroplast som ikke nedbrytes, men tas opp i næringskjeden. Produktene som skal gi deg ungdom og skjønnhet, kan også virke hormonforstyrrende og forurense.