Miljøvennlig tekstiler

Tekstil og sko sektoren står for 8 % av de globale klimagassutslippene, og påvirker miljøet både vi bruker dem og når de lages. Selv om klesindustrien står for en stor del av verdens utslipp av klimagasser finnes det er mange muligheter til å gjøre miljøvennlige valg for deg som bevisst forbruker.

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.03.2020

Grønne tips

5832705413_2e413be1fd_o

Nye svanemerke-krav

27.08.2020 | Sist oppdatert: 02.09.2020

Svanemerket reviderer nå sine retningslinjer for tekstiler. Naturvernforbundet ønsker økt andel av økobomull velkommen, men er skeptisk til å sertifisere plagg som avgir mikroplast.

FrKlesbytte24-1280x720
Klær

Rene klær - tekstiler og smitte

13.03.2020 | Sist oppdatert: 02.09.2020

Utbrudd av koronaviruset har gitt renslighet økt oppmerksomhet. Her er noen tiltak for å vaske klærne bedre.

Tre skjorter henger til tørk på balkonggelender

Miljøvennlig klesvask

Miljøbevisst klesvask handler om å følge vaskeanvisningen, velge miljømerkede vaskemidler med riktig dosering og gode klesvaner.

Sko

Ta vare på skoene

Godt vedlikehold og fornuftig bruk forlenger levetiden på skoene dine, og minsker også behovet for kjemiske "lurium-sprayer".

Walking-690734
Sko

Grønne skotips

Lavere priser og høyere kjøpekraft gjør at vi kjøper flere sko nå enn vi gjorde før. En stadig større del av skoproduksjonen er flyttet til lavkostnadsland, hvor betenkelige produksjonsforhold, miljøkrav og arbeideres rettigheter ofte neglisjeres.

Baby-678835
Barn

Bleier

De fleste småbarnsforeldre velger å bruke engangsbleier på sine små. Ikke så rart, kanskje? Dagens "papirbleier" er behagelige og enkle i bruk. Forutsatt at tøybleier vaskes på en fornuftig måte, er tøybleier mer miljøvennlig.

Girl-691712
Klær

Gjenbruk, miljømerker og reparasjoner er viktige stikkord for deg som vil tenke miljø og etikk når du handler klær. Klær har blitt stadig billigere, og i dag kjøper vi nesten dobbelt så mye klær som vi gjorde for to tiår siden. Klær har en kostnad som ikke står på kassalappen - en kostnad for miljøet, klimaet, arbeidere og til en viss grad din egen helse.