foto: Sherri Lynn Wood (CC BY-NC 2.0)

foto: Sherri Lynn Wood (CC BY-NC 2.0).

Miljøvennlig tekstil

Klærne vi bruker er viktig for mange. Derfor er det viktig at vi tenker på hva slags klær vi har, hva vi kjøper og hvordan vi tar vare på dem.

Klær påvirker miljøet både vi bruker dem og når de lages. Selv om klesindustrien står for en stor del av verdens utslipp av klimagasser finnes det er mange muligheter til å gjøre miljøvennlige valg for deg som bevisst forbruker.

Klær kan lages av mange ulike typer fibre. Det finnes både naturlige og syntetiske materialer.

• Plantebaserte materialer (bomull, lin, hamp)
  • Proteinbaserte (ull, silke)
  • Regenerert cellulose (viskose, rayon, modal)
  • Syntetiske materialer – lagd av plast / olje (polyester, elastan, polyamid, akryl, nylon, spandex med flere)

De syntetiske materialene har lavere utslipp under produksjon, og mange egenskaper som naturmaterialer savner, men de er produsert av olje.

I dag består cirka 65 prosent (!) av tekstilene våre av syntetiske materialer, resten er naturmaterialer. Og andelen av syntetiske fiber er ventet å øke.

Fordelene med syntetiske fibre er at de har lavere utslipp under produksjon sammenliknet med naturmaterialer. Derimot er de lagd av olje, i tillegg til at de slipper masse mikroplast ved vask. Man regner med at så mye som 20-35 prosent av all mikroplasten i havet kommer fra syntetiske tekstiler.

Naturmaterialer som bomull er svært utslippskrevende å produsere. Det krever store mengder både vann og kjemikalier. (Økologisk bomull er produsert med mindre kjemikalier, men mer vann.) Men plagg produsert av naturfibre mindre skade om de havner i naturen, og sprer heller ikke mikroplast under bruk og vask.

Det er likevel under produksjonen av klærne at de største miljøbelastningene skjer, og spesielt etterbehandlingen; farging, impregnering, overflatebehandling. Dette krever både store mye energi og vann, samtidig som for å få den funksjonen vi ønsker at plaggene skal ha. Særlig er det klær med ekstra funksjoner, såkalte intelligente klær, som antibakterielle, odørkontorllerende, kompresjon, vind, vann og skittavvisende som er ille.

Artikkelen ble sist oppdatert: 19.10.2020