Miljøvennlig hverdag

Naturvernforbundet jobber for at vi skal ha et redusert og miljøvennlig forbruk. For å få til det må vi reparere i stedet for å kjøpe nytt og finne alternativer til plast og miljøgifter.

Forbruket vårt utgjør en stadig større årsak til klima- og naturproblemene globalt. Derfor er redusert forbruk blitt en viktig del av Naturvernforbundets arbeid for at vi mennesker skal leve i balanse med naturen.

Dette gjør vi:

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.02.2021

Grønne tips

Matboks

Hva sikrer årets skolestartere en ny start, uten alt nytt?

02.09.2021 | Sist oppdatert: 02.09.2021

I disse dager beveger fremtiden seg inn i norske barnehager og skoler. Små kropper kles opp i nye klær for anledningen, med nye sekker fylt med nye matbokser, drikkeflasker og pennal, fylt med alskens duftende og fargerike viskelær, tusjer og dilldall. Fremtidsutsiktene pakkes inn i syntetisk duft, markørpenner og elastikk.

Sirk økonomi

Gode intensjoner, men lite konkret

17.06.2021 | Sist oppdatert: 17.06.2021

Vi er blant de landene i verden med høyest forbruk per person. Da bør vi skamme oss over å ikke ha mer ambisiøs forbrukspolitikk enn vi har i dag. Denne strategien må sikre et taktskifte, mener Naturvernforbundet.

Fiksedag3

Frykter grønnvasking av økt forbruk

16.09.2020 | Sist oppdatert: 16.09.2020

Naturvernforbundet frykter regjeringen vil lage en strategi som grønnvasker økt forbruk, ved å satse på gjenvinning fremfor forbruksreduksjon, gjenbruk og reparasjoner.

Kretskort PC avfall
Ny rapport fra Circular economy:

Norge verst på bruk og kast

27.08.2020 | Sist oppdatert: 27.08.2020

En ny rapport fra Circular economy viser at 97,6 prosent av forbruket vårt er basert på bruk og kast. Dermed er vi dårligst i Europa på gjenbruk.

5832705413_2e413be1fd_o
Klær

Nye svanemerke-krav

27.08.2020 | Sist oppdatert: 02.09.2020

Svanemerket reviderer nå sine retningslinjer for tekstiler. Naturvernforbundet ønsker økt andel av økobomull velkommen, men er skeptisk til å sertifisere plagg som avgir mikroplast.

Lekeplass med plastdekke foto PAVEL IARUNICHEV Istockphoto 2(1)

Fallunderlag av plast for barn inneholder miljøgifter

26.06.2020 | Sist oppdatert: 04.09.2020

Gress, grus og jord er byttet ut med gummi og plast på tusenvis av lekeplasser og barnehager. Plasten inneholder miljøgifter som kan skade miljø og helse. En screeningundersøkelse Naturvernforbundet står bak viser at plastdekke i barnehager inneholder like mye miljøgifter som farlig avfall.