fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Video - inngangsbilde-7
Ny liste med fremmede arter fra Artsdatabanken

– Pøbelplantene må stanses

07.06.2018

Denne uka kom den nye fremmedartslista fra Artsdatabanken. Den viser at 242 fremmede arter utgjør en høy risiko for norsk natur. Naturvernforbundet ber Regjeringen trappe opp arbeidet mot risikoartene.

Kanadagullris11
Ny liste med fremmede arter fra Artsdatabanken

Unngå bøllefrø og pøbelplanter

04.06.2018

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da bør du unngå fremmede planter som kan skade norsk natur. Vi har laget en liste med snille planter som alternativ til «pøbelplantene» på den nye fremmedartslista til Artsdatabanken.

IStock_60172734_XLARGE

På ferie uten fly eller bil

01.06.2018

Prøv en mer miljøvennlig utenlandsferie langs bakken! Tog, buss og båt kan ta deg langt. Naturvernforbundet forklarer deg hvordan du best reiser utenlands uten fly eller bil, fra hele Norge.

Fellesbilde sykkel og trening
Hverdagsreiser

Bli med på "Sykle til jobben"!

03.04.2018

19. april starter Sykle til jobben-aksjonen. Har du lyst til å komme i aktivitet ved eksempelvis å sykle eller gå til jobb. Sykle til jobben aksjonen er morsom måte å komme i gang. I fjor var det nesten 30 000 deltakere. Blir du med i år?