Miljøvennlig hverdag

Naturvernforbundet jobber for at vi skal ha et redusert og miljøvennlig forbruk. For å få til det må vi reparere i stedet for å kjøpe nytt og finne alternativer til plast og miljøgifter.

Forbruket vårt utgjør en stadig større årsak til klima- og naturproblemene globalt. Derfor er redusert forbruk blitt en viktig del av Naturvernforbundets arbeid for at vi mennesker skal leve i balanse med naturen.

Dette gjør vi:

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.02.2021

Grønne tips

Colorful garments on racks and on the floor; fast fashion concept klær iStock-1184503974

EU krever strengere miljøkrav

01.04.2022 | Sist oppdatert: 01.04.2022

EU-kommisjonen la 30.mars frem en ny sirkulærøkonomipakke med tiltak rettet mot tekstilproduksjon, elektroniske produkter, forbrukerrettigheter og mer.

Hav-Plast-iStock-1193095410

Plastkrisen - fra strategi til handling

03.02.2022 | Sist oppdatert: 03.02.2022

Naturvernforbundet, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender krever at Norge skal gå fra ord til handling i kampen mot plastforsøpling og -forurensning.

Matboks

Hva sikrer årets skolestartere en ny start, uten alt nytt?

02.09.2021 | Sist oppdatert: 02.09.2021

I disse dager beveger fremtiden seg inn i norske barnehager og skoler. Små kropper kles opp i nye klær for anledningen, med nye sekker fylt med nye matbokser, drikkeflasker og pennal, fylt med alskens duftende og fargerike viskelær, tusjer og dilldall. Fremtidsutsiktene pakkes inn i syntetisk duft, markørpenner og elastikk.

Sirk økonomi

Gode intensjoner, men lite konkret

17.06.2021 | Sist oppdatert: 17.06.2021

Vi er blant de landene i verden med høyest forbruk per person. Da bør vi skamme oss over å ikke ha mer ambisiøs forbrukspolitikk enn vi har i dag. Denne strategien må sikre et taktskifte, mener Naturvernforbundet.