sykkel, transportsykkel, lastesykkel

sykkel, transportsykkel, lastesykkel.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.06.2020

Grønne tips

Gravmyrt foto Selbe Lynn CC

Naturvernforbundet ber hagesentre stanse spredning av pøbelplanter

20.05.2020 | Sist oppdatert: 20.05.2020

Fremmede arter som invaderer nye områder og har en negativ økologisk effekt er blant de største truslene mot biologisk mangfold. Likevel har hagesentre og planteskoler over hele landet solgt mange slike planter gjennom en lang årrekke. Nå går Naturvernforbundet ut og ber bransjen ta ansvar.

2-3 ferkvannsmiljø 42,6 x 30,12

Utforsk naturen!

20.05.2020 | Sist oppdatert: 20.05.2020

Naturvernforbundet har laget et nytt aktivitetshefte for barn.

Reklamasjon kuttet

Garanti eller reklamasjon?

Vårt bruk og kast-samfunn har gitt oss et enormt miljø- og klimaproblem. Heldigvis finnes det rettigheter vi som forbrukere kan anvende og med det vise selskapene at vi ønsker produkter som varer lenge. Lær dem - og bruk dem!