fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Insekthotell illustrasjon helene moe slinning

Bygg insektshotell

Det er ikkje berre humlene som er nyttige i hagen. Andre bier og veps, biller og blomsterfluger er også viktige pollinatorar. Bygger du eit insektshotell hjelper du dei med ein plass å bu, og du hjelper både insekter og plantar i hagen din.

Blomstereng Illustrasjon Helene Moe Slinning

Inviter villblomane inn i hagen

Har du hage er det viktig å ta vare på dei ville blomane. Om våren er gåsungane på selje den aller viktigaste matkjelda til mange humler. Kløver, prestekrage, blåklokke og rød jonsokblom er eksempel på kjente blomsterartar som er viktige for mange humler seinare på sommaren.

Flaggermus illustrasjon Helene Moe Slinning

Lag en flaggermuskasse

Flaggermus er nyttige og fascinerande dyr å ha i hagen. Ei enkelt flaggermus fangar fleire tusen insekt per døgn. Dessverre er fleire av flaggermusene våre trua fordi vi har øydelagt leveområda deira. Du kan hjelpe på bolignøden til flaggermusene ved å snekre og henge opp ein flaggermuskasse. Det er ikkje vanskelegare enn å snekre ein fuglekasse, og det er store sjansar for besøk.

Miljøvennlig jul

04.12.2018

Her får du våre tips til en miljøvennlig jul. Vi i Naturvernforbundet deler her våre erfaringer om hvordan jula kan feires på en måte som både mennesker, natur og miljø kan trives med.

IStock-852178834 VanderWolf-Images Istockphoto
Black Friday 2018

Svart kjøpefest gir svarte utslipp

23.11.2018

I løpet av noen få år har omsetningen på Black Friday skutt i været. I år forventer handelsstanden å slå alle rekorder. Men hva koster kjøpefesten miljøet? Det kommer sjelden frem.

Høstberberis Foto Kristine Paulus CC
Fremmedartsundersøkelsen 2018

Solgte «svært høy risiko»

08.11.2018

Det var fortsatt et rikt utvalg av fremmede høyrisikoplanter tilgjengelig i norske hagesentre og planteskoler da Naturvernforbundet undersøkte saken. Det er velkjent at plantene utgjør en stor trussel for norsk natur.

Reparasjon med gammeldags symaskin
De store kles- og utstyrskjedene vil også kutte momsen:

- Vil gjøre det billigere å reparere

17.10.2018

Flere store og små aktører går nå sammen og krever fritak for moms på reparasjon og utleie av klær og sko, tur- og sportsutstyr, møbler, verktøy og elektronikk.

Klistersvineblom

Framand art: Klistersvineblom

18.09.2018

Denne gongen kan vi rekne handballspelarar som ekspertar. Dei som har vore borti ein handball full av klister, dei veit også korleis fingrane kjennast ut etter ein lukerunde med klistersvineblom Senecia viscosus. Fingrane blir seige.