fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Miljøvennlig jul

03.12.2019

I julen øker forbruket, men med små grep kan du beholde glansen av høytiden, uten at det går ut over julegleden. Du kommer langt med gode forberedelser og litt omtanke for hva du kjøper (eller lar være å kjøpe). Klikk på lenken under for tips.

Shopping foto Istockphoto

Miljøbevegelsen forakter ikke alenemødre og fattige

29.11.2019

KRONIKK: Dosent Trond Blindheim tar i en kronikk på NRK Ytring et harmdirrende oppgjør med miljøbevegelsen. Ikke bare har miljøbevegelsen et tvilsomt menneskesyn, om vi skal tro Kjell Ingolf Ropstad, men nå er det alenemødre og fattige vi vil til livs. Vår skepsis til handelsfesten «Black Friday» tyder visst på forakt for lavtlønnede. Dosent Blindheim vet derimot bedre. Han anfører nærmest at «Black Friday» et eneste stort veldedighets- og fordelingstiltak for landets fattige og vanskeligstilte, ledet an av landets børsnoterte selskap, skriver Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender, og Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, i denne kronikken.

Miljøvennlige nabolag samarbeid

Samarbeid og økonomisk støtte

Det er mange forskjellige aktører som jobber med temaer relatert til nabolag og boforeninger. De kan hjelpe med å planlegge, arrangere, iverksette eller støtte miljøvennlige tiltak i boforeninger. Det kan være aktuelt å samarbeide med eller søke støtte fra alt fra kommunen, fylkeskommunen og staten til næringsliv, frivillige organisasjoner og stiftelser.

Miljøvennlige nabolag arrangement

Miljøvennlige arrangementer

Mange boforeninger arrangerer sosiale sammenkomster, til 17. mai, sakthans, juletretenning, sommerfest osv. Slike festligheter fører ofte med seg mye avfall og bruk av engangsartikler. Planlegg derfor arrangementet og innkjøp med tanke på å produsere så lite avfall som mulig

Miljøvennlige nabolag lekeplass

Miljøvennlige lekeplasser

Barn har i dag stadig mindre nærkontakt med naturen og mindre områder å bevege seg fritt på. Lekeplasser som benytter seg av det naturlige miljøet er svært viktig.

Miljøvennlige nabolag solcelle

Energismarte boliger

Den mest miljøvennlige energien er den vi ikke bruker. Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for både klimagassutslipp og naturinngrep.

Miljøvennlige nabolag brødrister

Reparasjon og redesign

Ved å ta vare på det du har, istedenfor å kjøpe nytt, kan du på en enkel og givende måte redusere miljøpåvirkningen fra eget forbruk. Du vil bli overrasket over hvor mye det er enkelt å fikse selv, og hvilken glede og mestringsfølelse det kan gi!

Miljøvennlige nabolag ombruk

Ombruk lønner seg

Det å produsere alle tingene vi har, krever store utslipp og naturinngrep. Derfor er det viktig å holde dem i omløp lengst mulig.