fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Kompost

Kjøp torvfri jord

Visste du at mykje av plantejorda du finn på hagesentera slettes ikkje er jord, men opp til 100% torv? Torv er enkelt fortalt øydelagt myr. For å ta ut torv blir myrer drenert og torva gravd ut. Leveområdet til ei lang rekke dyr og plantar blir øydelagt og enorme mengder CO2 blir slept ut i atmosfæren.

Pallekarmar kopi

Dyrk din eigen mat

Den aller mest miljøvennlege maten er den du dyrkar sjølv, utan bruk av kunstgjødsel eller sprøytemedel. Dyrkar du sjølv kan du få kortreist, økologisk mat med ein minimal belastning på naturen. I tillegg smakar mat du har dyrka sjølv nesten alltid betre enn den du kjøper på butikken, og det er sannsynleg at matsvinnet vil gå ned.

Insekthotell illustrasjon helene moe slinning

Bygg insektshotell

Det er ikkje berre humlene som er nyttige i hagen. Andre bier og veps, biller og blomsterfluger er også viktige pollinatorar. Bygger du eit insektshotell hjelper du dei med ein plass å bu, og du hjelper både insekter og plantar i hagen din.

Blomstereng Illustrasjon Helene Moe Slinning

Inviter villblomane inn i hagen

Har du hage er det viktig å ta vare på dei ville blomane. Om våren er gåsungane på selje den aller viktigaste matkjelda til mange humler. Kløver, prestekrage, blåklokke og rød jonsokblom er eksempel på kjente blomsterartar som er viktige for mange humler seinare på sommaren.

Flaggermus illustrasjon Helene Moe Slinning

Lag ein flaggermuskasse

Flaggermus er nyttige og fascinerande dyr å ha i hagen. Ei enkelt flaggermus fangar fleire tusen insekt per døgn. Dessverre er fleire av flaggermusene våre trua fordi vi har øydelagt leveområda deira. Du kan hjelpe på bolignøden til flaggermusene ved å snekre og henge opp ein flaggermuskasse. Det er ikkje vanskelegare enn å snekre ein fuglekasse, og det er store sjansar for besøk.

Miljøvennlig jul

04.12.2018

I julen øker forbruket, men med små grep kan du beholde glansen av høytiden, uten at det går ut over julegleden. Du kommer langt med gode forberedelser og litt omtanke for hva du kjøper (eller lar være å kjøpe). Klikk på lenken under for tips.

IStock-852178834 VanderWolf-Images Istockphoto
Black Friday 2018

Svart kjøpefest gir svarte utslipp

23.11.2018

I løpet av noen få år har omsetningen på Black Friday skutt i været. I år forventer handelsstanden å slå alle rekorder. Men hva koster kjøpefesten miljøet? Det kommer sjelden frem.

Høstberberis Foto Kristine Paulus CC
Fremmedartsundersøkelsen 2018

Solgte «svært høy risiko»

08.11.2018

Det var fortsatt et rikt utvalg av fremmede høyrisikoplanter tilgjengelig i norske hagesentre og planteskoler da Naturvernforbundet undersøkte saken. Det er velkjent at plantene utgjør en stor trussel for norsk natur.