fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

åker
Genmodifisert mat:

Vi vil ha frihet til å velge

02.09.2014

Vår frihet til å velge GMO-fri mat i fremtiden er avhengig av at våre forbrukere og bønder etterspør mat, frø og fôr som ikke er genmodifisert.

Beat the microbead
Ender opp som marin forsøpling:

Mikroplastkorn i vanlige dagligvarer

03.06.2014

Naturvernforbundet har kommet over mikroplastholdige produkter hos alle de store dagligvarekjedene. Disse vaskes ut gjennom avløp og forurenser havet, brytes langsomt ned og tas opp i sjødyr,

Lushatthumle_lamium_web
Hjelp våre summende venner

Hjelp humla!

22.05.2014

Humler og bier pollinerer trær og planter som gir oss frukt og bær. Men over hele verden er pollinerende insekter i tilbakegang, og mange humler i Norge står i fare for å forsvinne. Du kan gjøre en innsats for å hjelpe humla!

Latvian jump

GMO i nordisk perspektiv

05.11.2012

Svensk og norsk landbruk er stort sett fritt for genmodifiserte organismer (GMO). Situasjonen er totalt annerledes i Danmark og Baltikum, men miljøorganisasjonene der jobber kreativt for å redusere importen av genmanipulert mat og fôr.

Haltbrekken, Murvold, Solhjell
Sortering

Lever alltid brukte lyspærer

Lyspærene vi kjøper i butikken er fulle av miljøgifter som aldri brytes ned i naturen. Likevel kaster vi hvert år 40 millioner pærer rett i søpla. Nå vil Naturvernforbundet, Renas og Kiwi gjøre det lettere å levere pærene tilbake til butikken.

Avfall

Miljøvennlig hverdag

Det er ikke lenger greit å bruke og kaste. Vi lever kanskje i et forbrukersamfunn, men det gir også forbrukermakt. Og stadig flere tar et aktivt standpunkt i måten de kjøper, bruker og lever på, og velger de miljøvennlige alternativene. Disse små hverdagslige handlingene kan kanskje synes små i den store sammenhengen. Men til sammen kan det utgjøre den store forskjellen.

Regnskogfondet-Malaysia-tømmer
Hagemøbelunderguiden 2011:

Slik unngår du tropiske tømmermenn

13.04.2011

Vil du ha en fin hage uten å ødelegge regnskogen? Årets hagemøbelguide fra Regnskogfondet forhindrer hodepine i etterkant av kjøp.

Båtpuss

- La ikke båtpussen forgifte småbåthavna

27.03.2011

Har du tenkt å starte båtpussen snart? Da bør du sørge for at avskrapet maling og bunnstoff ikke forurenser nærområdet. En ny undersøkelse fra Klif viser at båtpusseplassene mange steder er blitt så fulle av miljøgifter at det er farlig både for folk og natur.