fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Kjøkkeninnredning i ferd med å bli innstallert
Oppussing

Nordmenn er verdensmestre i å pusse opp. Her får du tips om hvordan du pusser opp med minst mulig belastning på mennesker, dyr og miljø.

5461382339_dfd610d992_o

Vinduer

Selv om de kun dekker fem til ti prosent av ytterflaten, kan vinduene stå for 40 prosent av varmetapet i boligen. Derfor er det viktig å tenke energieffektivitet og isolering ved oppussing og utskifting av vinduer.

Varmepumpens utedel

Spar energi med varmepumpe

Varmepumper gir 2-3 ganger så mye energi ut i form av varme som man putter inn i form av strøm. Det betyr at en varmepumpe kutter strømforbruket til oppvarming dramatisk, med de fordelene det har for lommeboka og klimaet.

3243750889_9e321dc4ce_o

Etterisolér

Det hjelper lite med termostater på panelovnene dine hvis huset lekker varme som en sil. God isolasjon må til for å holde varmen inne.

Strømhjerte
Strøm

Slik sparer du energi

Mesteparten av energien vi forbruker i hjemmet går til oppvarming. En kan også spare energi ved å bare bruke den når den virkelig trengs.

Blåbær på stilk i sol
Mat og drikke

Spis naturen

Naturen byr på rike muligheter for å skaffe seg delikatesser som sjelden finnes i butikken - og som koster skjorta, hvis du finner dem.

Fiskekake formet som et hjerte, dekket med strøkavring
Mat og drikke

Slik kaster du mindre mat

Vi kaster mer enn 230.000 tonn spiselig mat årlig. Undersøkelser har vist at mer enn halvparten av maten vi kaster kunne vært spist. Dette er et problem fordi produksjon av matvarer krever mye energi, landareal og gir store klimagassutslipp. Å kaste mindre mat er et viktig bidrag for å få ned våre klimagassutslipp og til å hindre matvaremangel i verden.