sykkel, transportsykkel, lastesykkel

sykkel, transportsykkel, lastesykkel.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.06.2020

Grønne tips

Kamera som blomsterbed
Søppel

Lag mindre søppel

I 2013 kastet gjennomsnittsnordmannen 440 kilo søppel. Det er 85 prosent mer enn i 1992. Planlegging, kvalitet og gjenbruk er viktige stikkord for deg som vil kaste litt mindre.

Parkett i rom

Gulv og gulvbelegg

Gulvet er den innvendige delen av boligen som må tåle størst slitasje. Gulvet har mye å si for inneklima og velvære i boligen. Hvordan finner man materialer som både er slitesterke, sunne, miljøvennlige, lette å rengjøre og pene?

Maling_articlefull

Maling

Maling inneholder vanligvis helse- og miljøbelastende stoffer. Derfor er det viktig å velge mest mulig miljøvennlig maling, og å sørge for at det blir lenge til du trenger å male neste gang.

Kjøkkeninnredning i ferd med å bli innstallert
Oppussing

Nordmenn er verdensmestre i å pusse opp. Her får du tips om hvordan du pusser opp med minst mulig belastning på mennesker, dyr og miljø.

5461382339_dfd610d992_o
Oppvarming

Vinduer

Selv om de kun dekker fem til ti prosent av ytterflaten, kan vinduene stå for 40 prosent av varmetapet i boligen. Derfor er det viktig å tenke energieffektivitet og isolering ved oppussing og utskifting av vinduer.

Varmepumpens utedel
Oppvarming

Spar energi med varmepumpe

Varmepumper gir 2-3 ganger så mye energi ut i form av varme som man putter inn i form av strøm. Det betyr at en varmepumpe kutter strømforbruket til oppvarming dramatisk, med de fordelene det har for lommeboka og klimaet.