fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Slagbor, TommL Istockphoto m logo
Leie heller enn å eie

Et slagbor til overs?

Har du tenkt på alle de tingene du eier som du egentlig bare har bruk for en gang i blant? Gir det for eksempel mening at alle familiene i et borettslag eier en gressklipper hver, en trillebår hver, hver sin verktøykasse og hver sin rake? Hva med bil? Trenger man egentlig det hvis man ikke bruker den så ofte?

Gjenbruk

Evig liv på Grønmo

Her ligger jordhaugene tett i tett. Dette er hageavfall fra Oslos beboere som snart skal gjenoppstå i ny drakt. Alt fra gamle juletrær til rosebusker og annet organisk materiale forvandles med kyndig hånd til førsteklasses kompost – eller til Tigerjord, som Harald Aanes kaller den. Selv går han under tilnavnet «Oslos kompostkonge».

Terje_AsahidakeJapan_Moran_1004953
Bruk matvett

- Vi må spise mindre kjøtt

Snøbrettlegenden Terje Håkonsen (42) er opptatt av hva han putter i kroppen. Han er en av mange som mener det er lurt å spise mindre kjøtt generelt, men også mer bærekraftig kjøtt når man først velger det.

Svermeri, damer på kafe
Gjenbruk

Svermer for gjenbruk

Etter mange år med plikter og fornuftige valg kjente Katrine at det var på tide å skape noe eget. Nå serverer hun fristende kaker og redesign side om side på kaféen Svermeri.

Ulvestad(1)
Energismart bolig

Tre ulike familier, tre ulike energiløsninger

Familien Thorsheim har fått boret et 120 meter dypt hull utenfor huset sitt. Siden har strømforbruket sunket så kraftig at strømleverandøren BKK mistenker dem for å jukse med strømmåleren.

Matsvinn

Potethets

Sigrun Brustad Nilsen står bak facebook-gruppa Stygge poteter, ja takk! som hun startet opp høsten 2014. Det bunnet i en protest mot Bamas innskjerpede skjønnhetssortering av grønnsaker. I skrivende stund har gruppa over 23 000 likes.