Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Mange norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Også klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det  krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Om du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har man muligheter til å være mer eller mindre miljøvennlig. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og la være å fiske truede arter er bare noe av det kan man gjøre for et mer bærekraftig miljø.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.06.2015

Grønne tips

Støtt arbeidet - humlevenn 653 x 341
Hage

Vi kan redde humlene

Over hele verden er ville bier og humler i tilbakegang, og mange humler i Norge står i fare for å forsvinne. Du kan gjøre en innsats for å hjelpe humla!

Fremmede planter bildekollasje

Styr unna risikoplantene

23.04.2015

Det er vanskelig å tro det, men det er lov å selge planter som truer det norske biologiske mangfoldet(!). Og det er ingen informasjon på hagesentrene om hvilke produkter som er trygge og hvilke man bør styre unna. Vær en ansvarlig hobbygartner! Følg disse tipsene.

Lupiner

Risikoplanter selges over disk

23.04.2015

- og koster samfunnet millioner å rydde opp i. En undersøkelse Natur & miljø har foretatt viser at 25 av de 71 aller verste fremmede plantene selges i Norge.

Fremmede planter bildekollasje

Styr unna risikoplantene

Båt på henger med mann som skraper

Båtpuss uten gift

Har du tenkt å starte båtpussen snart? Da bør du sørge for at avskrapet maling og bunnstoff ikke forurenser nærområdet.

Paa-tide-aa-planlegge-hagen_articlefull
Hage

Planlegg hagen

26.03.2015

Starter du hageplanleggingen nå, rekker du å bestille økologiske frø og ale opp egne småplanter til hagen eller balkongen.