sykkel, transportsykkel, lastesykkel

sykkel, transportsykkel, lastesykkel.

Miljøvennlig hverdag

Forbruket øker og det er et miljøproblem. Her har vi samlet noen tips til hvordan du kan leve mer miljøvennlig. Naturvernforbundet jobber også politisk for at vi skal gjenbruke og reparere mer og kutte kraftig i bruken av plast og miljøgifter.

Forbruket vårt utgjør en stadig større årsak til klima- og naturproblemene globalt. Derfor er redusert forbruk blitt en viktig del av Naturvernforbundets arbeid for en mangfoldig natur uten menneskeskapte klimaendringer.

Naturvernforbundet jobber politisk for at vi skal forbruke mindre gjennom å kjøpe brukt, bytte ting og ha ting lenger før det kastes. På nettsidene Ta vare på det du har har vi samlet fiksetips og en oversikt over reparatører av mobiler, PC'er klær, sykler og møbler.

Vi jobber også for at plastbruken skal reduseres kraftig og at vi skal omgi oss med færre miljøgifter

Sikrulærøkonomi er på full fart inn i miljøpolitikken og vi jobber aktivt opp mot regjeringens arbeid med en strategi for sirkulærøkonomi i Norge. Vi vil at strategien skal vise oss en vei bort fra bruk og kast-samfunnet, men da må den handle om mer enn å resirkulere. Vi har langt igjen før vi blir mer sirkulære enn i dag hvor vi er nest dårligst i Europa på gjenvinning og gjenbruk.

Å leve miljøvennlig betyr å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Du kan velge skismurning fri for kjemikalier og hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer, og du kan la være å fiske truede arter, for eksempel. I høyremargen finner du temasider med konkrete tips til hvordan du kan leve mer miljøvennlig.

Under finner du nyheter om miljøvern i hverdagen.

Alle monner drar, så takk for at du bidrar!

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.11.2020

Grønne tips

Filtarve Cerastium_tomentosum001 Foto Hugo

Framand art: sølvarve / filtarve

25.06.2018 | Sist oppdatert: 21.06.2019

Både sølvarve Cerastium biebersteinii og filtarve Cerastium tomentosum er på lista over dei plantene som det er forbod mot å importere, selje og plante ut, i følgje «Forskrift om fremmede organismer». Hageeigarar er ikkje hindra frå å byte til seg planta frå andre hageeigarar og så plante ut i eigen hage. Men planta er ikkje ført opp på forbodslista utan grunn, så desse plantene er det best å halde seg unna.

IStock_60172734_XLARGE

På ferie uten fly eller bil

01.06.2018 | Sist oppdatert: 05.11.2020

Prøv en mer miljøvennlig utenlandsferie langs bakken! Tog, buss og båt kan ta deg langt. Naturvernforbundet forklarer deg hvordan du best reiser utenlands uten fly eller bil, fra hele Norge.

Vinterlandskap foto Christopher CC 2

Tips til miljøvennlige julegaver og grønn jul

06.12.2017 | Sist oppdatert: 09.12.2019

Her finner du våre beste tips til miljøvennlige julegaver, kortreist julemat, grønne glitrende juletrær og hvordan du kan unngå matsvinn - slik at du kan feire en grønn jul i år.

Amy Felce_CC BY-NC-ND 2
Hage

Hjelp marihøna!

22.06.2017 | Sist oppdatert: 13.10.2018

Den folkekjære marihøna er ikke bare fin å se på, den er også et nyttig lite insekt som spiser skadedyr. Dessverre trues den av fremmede arter.

IStock_88839657_MEDIUM

Norges første fiksefest

08.11.2016 | Sist oppdatert: 08.11.2016

Sprukken telefonskjerm? Treig PC? Ødelagt brødrister, lampe eller nettbrett? Ta den med på Norges første fiksefest for elektronikk, søndag 13. november kl.13.00 på Sentralen i Oslo.

20161023_114548_resized
Tre oppskrifter med gresskar:

Gresskar er både pynt og mat!

26.10.2016 | Sist oppdatert: 28.10.2016

Skal du lage gresskarlykt til Halloween? Husk at innmaten ikke trenger å gå til spille! Her har vi samlet tre favorittoppskrifter til deg som er opptatt av å redusere matkasting.