sykkel, transportsykkel, lastesykkel

sykkel, transportsykkel, lastesykkel.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.06.2020

Grønne tips

IStock_60172734_XLARGE

På ferie uten fly eller bil

01.06.2018 | Sist oppdatert: 26.06.2020

Prøv en mer miljøvennlig utenlandsferie langs bakken! Tog, buss og båt kan ta deg langt. Naturvernforbundet forklarer deg hvordan du best reiser utenlands uten fly eller bil, fra hele Norge.

Vinterlandskap foto Christopher CC 2

Tips til miljøvennlige julegaver og grønn jul

06.12.2017 | Sist oppdatert: 09.12.2019

Her finner du våre beste tips til miljøvennlige julegaver, kortreist julemat, grønne glitrende juletrær og hvordan du kan unngå matsvinn - slik at du kan feire en grønn jul i år.

Amy Felce_CC BY-NC-ND 2
Hage

Hjelp marihøna!

22.06.2017 | Sist oppdatert: 13.10.2018

Den folkekjære marihøna er ikke bare fin å se på, den er også et nyttig lite insekt som spiser skadedyr. Dessverre trues den av fremmede arter.

IStock_88839657_MEDIUM

Norges første fiksefest

08.11.2016 | Sist oppdatert: 08.11.2016

Sprukken telefonskjerm? Treig PC? Ødelagt brødrister, lampe eller nettbrett? Ta den med på Norges første fiksefest for elektronikk, søndag 13. november kl.13.00 på Sentralen i Oslo.

20161023_114548_resized
Tre oppskrifter med gresskar:

Gresskar er både pynt og mat!

26.10.2016 | Sist oppdatert: 28.10.2016

Skal du lage gresskarlykt til Halloween? Husk at innmaten ikke trenger å gå til spille! Her har vi samlet tre favorittoppskrifter til deg som er opptatt av å redusere matkasting.

Swapshop - byttemarked i London

Swap til you drop - byttemarked i London

23.02.2016 | Sist oppdatert: 14.12.2018

I en verden hvor vi hver dag blir bedt om å forbruke gjør vi en forskjell, sier Diane som startet opp Swapaholic!. Med sine faste klesbyttearrangementer gjør hun sitt for å resirkulere klær som ellers ville havnet i søpla.