Miljøvennlig hverdag

Naturvernforbundet jobber for at vi skal ha et redusert og miljøvennlig forbruk. For å få til det må vi reparere i stedet for å kjøpe nytt og finne alternativer til plast og miljøgifter.

Forbruket vårt utgjør en stadig større årsak til klima- og naturproblemene globalt. Derfor er redusert forbruk blitt en viktig del av Naturvernforbundets arbeid for at vi mennesker skal leve i balanse med naturen.

Dette gjør vi:

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.02.2021

Grønne tips

Framand art: Rynkerose

25.06.2018 | Sist oppdatert: 21.06.2019

Det er fullt mogleg å gle seg over rynkerosa, anten det er synet av ho eller smaken. Men saka har ei hake, eller skal vi seie tornar? Sjølv om rynkerose Rosa rugosa har veldig mange tornar, så er det evna til å spreie seg som er hovudproblemet.

Filtarve Cerastium_tomentosum001 Foto Hugo

Framand art: sølvarve / filtarve

25.06.2018 | Sist oppdatert: 21.06.2019

Både sølvarve Cerastium biebersteinii og filtarve Cerastium tomentosum er på lista over dei plantene som det er forbod mot å importere, selje og plante ut, i følgje «Forskrift om fremmede organismer». Hageeigarar er ikkje hindra frå å byte til seg planta frå andre hageeigarar og så plante ut i eigen hage. Men planta er ikkje ført opp på forbodslista utan grunn, så desse plantene er det best å halde seg unna.

IStock_60172734_XLARGE

På ferie uten fly eller bil

01.06.2018 | Sist oppdatert: 07.04.2021

Prøv en mer miljøvennlig utenlandsferie langs bakken! Tog, buss og båt kan ta deg langt. Naturvernforbundet forklarer deg hvordan du best reiser utenlands uten fly eller bil, fra hele Norge.

Vinterlandskap foto Christopher CC 2

Tips til miljøvennlige julegaver og grønn jul

06.12.2017 | Sist oppdatert: 09.12.2019

Her finner du våre beste tips til miljøvennlige julegaver, kortreist julemat, grønne glitrende juletrær og hvordan du kan unngå matsvinn - slik at du kan feire en grønn jul i år.

Amy Felce_CC BY-NC-ND 2
Hage

Hjelp marihøna!

22.06.2017 | Sist oppdatert: 13.10.2018

Den folkekjære marihøna er ikke bare fin å se på, den er også et nyttig lite insekt som spiser skadedyr. Dessverre trues den av fremmede arter.

IStock_88839657_MEDIUM

Norges første fiksefest

08.11.2016 | Sist oppdatert: 08.11.2016

Sprukken telefonskjerm? Treig PC? Ødelagt brødrister, lampe eller nettbrett? Ta den med på Norges første fiksefest for elektronikk, søndag 13. november kl.13.00 på Sentralen i Oslo.