fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Hånd som blir smurt med krem
Baderom

Hudpleie og kosmetikk

Starter du dagen med såpe, sjampo, balsam, krem og sminke eller barberskum og aftershave, har du utsatt deg for 50-100 kjemikalier før frokost. Og når det skylles ut i avløpet, kan du ha tilført havet mikroplast som ikke nedbrytes, men tas opp i næringskjeden. Produktene som skal gi deg ungdom og skjønnhet, kan også virke hormonforstyrrende og forurense.

Seiling

Et grønnere båtliv

Riktig gjennomført vil den ferierende i båt legge beslag på lite areal og slitasjen på naturen vil være minimal. Den største miljøbelastningen er utslipp fra motor, uheldig bruk av bunnstoff, og oljesøl.

Syden-og-eksotiske-stroek_articlefull
Ferie og fritid

Dersom du først skal reise langt

Flyreiser til fjernere strøk har en stor innvirkning på klimaet, antakelig mer enn de fleste er klar over. En person som reiser fra Norge til for eksempel Thailand og tilbake, påvirker klimaet nesten like mye som en personbil gjør i løpet av et år. Dersom du først har bestemt deg for å dra, er det flere hensyn du kan ta som minsker belastningen på natur, miljø og lokalbefolkning.

Groenn-ferie_articlefull
Ferie og fritid

Grønn ferie

Måten du velger å feriere på kan etterlate bittesmå eller veldig store avtrykk. Ta med deg noen gode ferieråd.

Ung, smilende kvinne bak rattet
Hverdagsreiser

Økokjøring

Med noen små endringer i kjøreteknikk kan du redusere forbruket og utslippet med 10–20 prosent, uten å kjøre mindre. Privatbilene utgjør omtrent 10 prosent av Norges samlede klimagassutslipp, men økokjøring gir flere gevinster enn de rent miljømessige. For det første sparer man penger - flere tusenlapper i året. For det andre er en øko-sjåfør en tryggere sjåfør.

Sykle
Hverdagsreiser

Sykle!

Begynner du å sykle er det bra for helsa og miljøet. Her får du tips til å komme i gang med pedaltråkkingen.