fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Bilko på motorvei E18 (utsnitt)
Nytt utkast til statsbudsjett

Mer forurensing og asfalt, mindre naturvern

07.10.2015

Regjeringen budsjetterer for økte klimagassutslipp, tar ikke grep mot helseskadelig luft i norske byer og svekker naturvernet. – Det er skremmende at Erna Solberg går inn for et så uansvarlig budsjett, som ikke tar vår tids enorme klima- og miljøutfordringer på alvor, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Aluminiumsfolie
Søppel og sortering

Derfor bør du resirkulere aluminiumsfolien

28.09.2015

Aluminiumsproduksjon fra rent malm alene står for 1 prosent av verdens klimagassutslipp.* Du kan redusere utslippene ved å velge produkter som bruker lite aluminium og levere ren aluminumsfolie og andre aluminiumsprodukter til resirkulering.

Erick Starck
MAT OG DRIKKE

Sopp

Sopp er godt, sopp-sanking er helse, soppturer får oss ut og i kontakt med spennende artsmangfold, nygamle lukter og spennende synsinntrykk.

Lupiner
Stor naturvernseier:

Jubler over forbud mot risikoarter

19.06.2015

Lupiner, vasspest og rynkeroser. Dette er noen av de 31 artene som i dag blir forbudt å innføre til Norge. Regjeringen har i dag vedtatt ny forskrifter for fremmede arter. – Det er en stor seier for naturen at vi forbyr verstinger og begrenser bruken av arter som truer naturmangfoldet vårt, sier Arnodd Håpnes, fagrådgiver i Naturvernforbundet.

Prøvekjøre (42 of 82)
Hverdagsreiser

Derfor er el-sykkel bedre enn bil

En el-sykkel er en sykkel der en elektrisk motor gjør syklingen enda lettere. På korte distanser kan el-sykkelen være et mye bedre alternativ enn bil.

Kanadagullris11
Biologisk forurensing

Unngå svartelistede planter

23.05.2015

Skal du handle inn planter til hagen? Pass opp for svartelistede planter, som kan skade det norske naturmangdfoldet. Denne listen inneholder gode alternativer til de vanligste "verstingene".

Støtt arbeidet - humlevenn 653 x 341
Hage

Vi kan redde humlene

Over hele verden er ville bier og humler i tilbakegang, og mange humler i Norge står i fare for å forsvinne. Du kan gjøre en innsats for å hjelpe humla!