fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Banner med logo

Åtte trinn for et grønt skifte

Vi nordmenn liker gjerne å fremstille oss som grønne og miljøbevisste borgere. Men visste du at våre klimautslipp ligger i verdenstoppen? Heldigvis er det svært mye du kan gjøre for å kutte egne klimautslipp. Her finner du åtte trinn med tips og inspirasjon som kan hjelpe deg på veien mot et bedre og mer bærekraftig samfunn!

IStock_88839657_MEDIUM

Norges første fiksefest

08.11.2016

Sprukken telefonskjerm? Treig PC? Ødelagt brødrister, lampe eller nettbrett? Ta den med på Norges første fiksefest for elektronikk, søndag 13. november kl.13.00 på Sentralen i Oslo.

20161023_114548_resized
Tre oppskrifter med gresskar:

Gresskar er både pynt og mat!

26.10.2016

Skal du lage gresskarlykt til Halloween? Husk at innmaten ikke trenger å gå til spille! Her har vi samlet tre favorittoppskrifter til deg som er opptatt av å redusere matkasting.

Reparer sykkel - vinn elsykkel

10.10.2016

Har du en sykkel som du vil sette i stand? Reparerer du sykkelen din hos Felgen sykkelverksted frem til 1. desember kan du vinne elsykkel eller vinterdekk og langt over 50 andre premier.

Klesbyttedag illustrasjon
Stort oppmøte på klesbyttedagen

Det nytter å bytte!

29.04.2016

Men 54 arrangementer og over 4.000 deltakere er ble Norges første klesbyttedag en stor suksess. - Vi er utrolig glade for å se at dette har slått an! Å bytte klær er bra både for miljøet og lommeboka, smiler Lars Haltbrekken

Vårsykling(1)
Hverdagsreiser

Gjør sykkelen klar for våren

Våryre syklister strømmer nå ut fra garasjer og boder over det ganske land, i pur sykkelglede. Men før du kaster deg på pedalene, bør du bruke noen minutter på å gjøre sykkelen klar. Her er det du trenger å gjøre.

Innlegg:

Swap til you drop - byttemarked i London

23.02.2016

I en verden hvor vi hver dag blir bedt om å forbruke gjør vi en forskjell, sier Diane som startet opp Swapaholic!. Med sine faste klesbyttearrangementer gjør hun sitt for å resirkulere klær som ellers ville havnet i søpla.