fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Ulvestad(1)
Energismart bolig

Tre ulike familier, tre ulike energiløsninger

Familien Thorsheim har fått boret et 120 meter dypt hull utenfor huset sitt. Siden har strømforbruket sunket så kraftig at strømleverandøren BKK mistenker dem for å jukse med strømmåleren.

Matsvinn

Potethets

Sigrun Brustad Nilsen står bak facebook-gruppa Stygge poteter, ja takk! som hun startet opp høsten 2014. Det bunnet i en protest mot Bamas innskjerpede skjønnhetssortering av grønnsaker. I skrivende stund har gruppa over 23 000 likes.

IMG_7808(3)
Kutt bilreiser

Jeg sykler, så klart!

Maria Andersen smiler der hun sitter med kaffekoppen i hendene. Det er en helt vanlig dag på jobb i midten av januar, og på Sagene i Oslo er gatene dekket av snø og is. Det er skikkelig holkeføre, og folk går i pingvingange bortover fortauene. Men Maria sykler.

Illustrasjon med to hus: ett grått med død natur og oljelakkasje og ett grønt og friskt
Oppvarming

Bytt ut oljefyren og fjern oljetanken

En parafinkamin vil i løpet av fyringssesongen slippe ut mer enn 3,3 tonn CO2. Dette tilsvarer de årlige utslippene fra 1,4 gjennomsnittlige personbiler. Fra 2020 er det derfor ikke lengre lovlig å fyre med fossil olje og parafin. Oljetanken utgjør en risiko, fordi oljelekkasjer er kostbare og ubehagelige for deg og ditt miljø.