sykkel, transportsykkel, lastesykkel

sykkel, transportsykkel, lastesykkel.

Miljøvennlig hverdag

Forbruket øker og det er et miljøproblem. Her har vi samlet noen tips til hvordan du kan leve mer miljøvennlig. Naturvernforbundet jobber også politisk for at vi skal gjenbruke og reparere mer og kutte kraftig i bruken av plast og miljøgifter.

Forbruket vårt utgjør en stadig større årsak til klima- og naturproblemene globalt. Derfor er redusert forbruk blitt en viktig del av Naturvernforbundets arbeid for en mangfoldig natur uten menneskeskapte klimaendringer.

Naturvernforbundet jobber politisk for at vi skal forbruke mindre gjennom å kjøpe brukt, bytte ting og ha ting lenger før det kastes. På nettsidene Ta vare på det du har har vi samlet fiksetips og en oversikt over reparatører av mobiler, PC'er klær, sykler og møbler.

Vi jobber også for at plastbruken skal reduseres kraftig og at vi skal omgi oss med færre miljøgifter

Sikrulærøkonomi er på full fart inn i miljøpolitikken og vi jobber aktivt opp mot regjeringens arbeid med en strategi for sirkulærøkonomi i Norge. Vi vil at strategien skal vise oss en vei bort fra bruk og kast-samfunnet, men da må den handle om mer enn å resirkulere. Vi har langt igjen før vi blir mer sirkulære enn i dag hvor vi er nest dårligst i Europa på gjenvinning og gjenbruk.

Å leve miljøvennlig betyr å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Du kan velge skismurning fri for kjemikalier og hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer, og du kan la være å fiske truede arter, for eksempel. I høyremargen finner du temasider med konkrete tips til hvordan du kan leve mer miljøvennlig.

Under finner du nyheter om miljøvern i hverdagen.

Alle monner drar, så takk for at du bidrar!

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.11.2020

Grønne tips

åker
GMO-mat til salgs

Regjeringen tillater genmanipulert mat

30.10.2014 | Sist oppdatert: 30.10.2014

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) har ifølge Bergens Tidende i dag godkjent de to genmodifiserte maistypene T 25 og NK 603 til mat og fôr. Maistypene er godkjent for import men ikke for dyrking i Norge. -Ved å tillate genmodifisert mat på norske fat, støtter regjeringen dessuten et landbruk med mer bruk av giftige sprøytemidler i andre land. Det er ille, sier Haltbrekken.

åker
Genmodifisert mat:

Vi vil ha frihet til å velge

02.09.2014 | Sist oppdatert: 02.09.2014

Vår frihet til å velge GMO-fri mat i fremtiden er avhengig av at våre forbrukere og bønder etterspør mat, frø og fôr som ikke er genmodifisert.

Beat the microbead
Ender opp som marin forsøpling:

Mikroplastkorn i vanlige dagligvarer

03.06.2014 | Sist oppdatert: 18.09.2017

Naturvernforbundet har kommet over mikroplastholdige produkter hos alle de store dagligvarekjedene. Disse vaskes ut gjennom avløp og forurenser havet, brytes langsomt ned og tas opp i sjødyr,

Latvian jump

GMO i nordisk perspektiv

05.11.2012 | Sist oppdatert: 06.11.2012

Svensk og norsk landbruk er stort sett fritt for genmodifiserte organismer (GMO). Situasjonen er totalt annerledes i Danmark og Baltikum, men miljøorganisasjonene der jobber kreativt for å redusere importen av genmanipulert mat og fôr.

Regnskogfondet-Malaysia-tømmer
Hagemøbelunderguiden 2011:

Slik unngår du tropiske tømmermenn

13.04.2011 | Sist oppdatert: 23.06.2011

Vil du ha en fin hage uten å ødelegge regnskogen? Årets hagemøbelguide fra Regnskogfondet forhindrer hodepine i etterkant av kjøp.

Båtpuss

- La ikke båtpussen forgifte småbåthavna

27.03.2011 | Sist oppdatert: 28.03.2014

Har du tenkt å starte båtpussen snart? Da bør du sørge for at avskrapet maling og bunnstoff ikke forurenser nærområdet. En ny undersøkelse fra Klif viser at båtpusseplassene mange steder er blitt så fulle av miljøgifter at det er farlig både for folk og natur.