Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Mange norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Også klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det  krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Om du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har man muligheter til å være mer eller mindre miljøvennlig. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og la være å fiske truede arter er bare noe av det kan man gjøre for et mer bærekraftig miljø.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.06.2015

Grønne tips

Tretog i grønt, gult og rødt
Barn

Leker

Barns første opptreden som forbruker skjer ofte i en lekebutikk. Sterkere markedsføring og lave produksjonskostnader har gjort leker til god butikk. Siden 1990 er importen av leker fordoblet i Norge.

Blide jenter løper mot fotografen
Barn

La barna gå til skolen

I en travel hverdag kan det være fristende å bruke bilen når barna skal til og fra skolen. Men ikke glem at barna trenger minst 60 minutter aktivitet hver dag. Kjører du barna til skolen er du i tillegg med på å gjøre skoleveien mer utrygg og forurenset.

Bilde av et passivhus med store vinduer mot sør
Bolig

Bygge bolig?

Et hus for framtiden har minimalt energibehov, varmes opp med fornybar energi og har et behagelig inneklima. Her er noen tips til husbyggeren.

Slik-stopper-du-reklamen_articlefull
Søppel

Stopp reklamen

Hver dag blir vi overøst med reklame. Her finner du ut hvordan du kan stoppe mye av den.

Kildesortering_articlefull
Sortering

Sånn sorterer du søpla

I 2013 kastet hver nordmann 441 kilo søppel. Litt mer enn halvparten ble sortert ut for gjenvinning, men vi kan bli enda flinkere. Økt sortering og gjenvinning gir tydelig miljøgevinst.

Kamera som blomsterbed
Søppel

Lag mindre søppel

I 2013 kastet gjennomsnittsnordmannen 440 kilo søppel. Det er 85 prosent mer enn i 1992. Planlegging, kvalitet og gjenbruk er viktige stikkord for deg som vil kaste litt mindre.

Parkett i rom
Oppussing

Gulv og gulvbelegg

Gulvet er den innvendige delen av boligen som må tåle størst slitasje. Gulvet har mye å si for inneklima og velvære i boligen. Hvordan finner man materialer som både er slitesterke, sunne, miljøvennlige, lette å rengjøre og pene?