fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Fremmede planter bildekollasje til nettsak
Hage

Unngå risikoplanter

Det er vanskelig å tro det, men det er ikke ulovlig å selge planter som truer det norske biologiske mangfoldet. Og det er ingen informasjon på hagesentrene om hvilke produkter som er trygge og hvilke man bør styre unna. Vær en ansvarlig hobbygartner! Følg disse tipsene.

Tre skjorter henger til tørk på balkonggelender
Klær

Bærekraftig klesvask

Miljøbevisst klesvask handler om riktig utstyr, miljøtilpassede vaskemidler, gode vaner og én huskeregel: Ikke mer kjemikalier enn det som trengs.

Sko

Ta vare på skoene

Godt vedlikehold og fornuftig bruk forlenger levetiden på skoene dine, og minsker også behovet for kjemiske "lurium-sprayer".

Walking-690734
Sko

Grønne skotips

Lavere priser og høyere kjøpekraft gjør at vi kjøper flere sko nå enn vi gjorde før. En stadig større del av skoproduksjonen er flyttet til lavkostnadsland, hvor betenkelige produksjonsforhold, miljøkrav og arbeideres rettigheter ofte neglisjeres.

Baby-678835
Barn

Bleier

De fleste småbarnsforeldre velger å bruke engangsbleier på sine små. Ikke så rart, kanskje? Dagens "papirbleier" er behagelige og enkle i bruk. Forutsatt at tøybleier vaskes på en fornuftig måte, er tøybleier mer miljøvennlig.

Girl-691712
Klær

Gjenbruk, miljømerker og reparasjoner er viktige stikkord for deg som vil tenke miljø og etikk når du handler klær. Klær har blitt stadig billigere, og i dag kjøper vi nesten dobbelt så mye klær som vi gjorde for to tiår siden. Klær har en kostnad som ikke står på kassalappen - en kostnad for miljøet, klimaet, arbeidere og til en viss grad din egen helse.

Hånd som blir smurt med krem
Baderom

Hudpleie og kosmetikk

Starter du dagen med såpe, sjampo, balsam, krem og sminke eller barberskum og aftershave, har du utsatt deg for 50-100 kjemikalier før frokost. Og når det skylles ut i avløpet, kan du ha tilført havet mikroplast som ikke nedbrytes, men tas opp i næringskjeden. Produktene som skal gi deg ungdom og skjønnhet, kan også virke hormonforstyrrende og forurense.