Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Mange norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Også klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det  krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Om du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har man muligheter til å være mer eller mindre miljøvennlig. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og la være å fiske truede arter er bare noe av det kan man gjøre for et mer bærekraftig miljø.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.06.2015

Grønne tips

Maling_articlefull
Oppussing

Maling

Maling inneholder vanligvis helse- og miljøbelastende stoffer. Derfor er det viktig å velge mest mulig miljøvennlig maling, og å sørge for at det blir lenge til du trenger å male neste gang.

Kjøkkeninnredning i ferd med å bli innstallert
Oppussing

Nordmenn er verdensmestre i å pusse opp. Her får du tips om hvordan du pusser opp med minst mulig belastning på mennesker, dyr og miljø.

5461382339_dfd610d992_o

Vinduer

Selv om de kun dekker fem til ti prosent av ytterflaten, kan vinduene stå for 40 prosent av varmetapet i boligen. Derfor er det viktig å tenke energieffektivitet og isolering ved oppussing og utskifting av vinduer.

Varmepumpens utedel

Spar energi med varmepumpe

Varmepumper gir 2-3 ganger så mye energi ut i form av varme som man putter inn i form av strøm. Det betyr at en varmepumpe kutter strømforbruket til oppvarming dramatisk, med de fordelene det har for lommeboka og klimaet.

3243750889_9e321dc4ce_o

Etterisolér

Det hjelper lite med termostater på panelovnene dine hvis huset lekker varme som en sil. God isolasjon må til for å holde varmen inne.

Strømhjerte
Strøm

Slik sparer du energi

Mesteparten av energien vi forbruker i hjemmet går til oppvarming. En kan også spare energi ved å bare bruke den når den virkelig trengs.

Blåbær på stilk i sol
Mat og drikke

Spis naturen

Naturen byr på rike muligheter for å skaffe seg delikatesser som sjelden finnes i butikken - og som koster skjorta, hvis du finner dem.