fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Vårsykling(1)
Hverdagsreiser

Gjør sykkelen klar for våren

Våryre syklister strømmer nå ut fra garasjer og boder over det ganske land, i pur sykkelglede. Men før du kaster deg på pedalene, bør du bruke noen minutter på å gjøre sykkelen klar. Her er det du trenger å gjøre.

Innlegg:

Swap til you drop - byttemarked i London

23.02.2016

I en verden hvor vi hver dag blir bedt om å forbruke gjør vi en forskjell, sier Diane som startet opp Swapaholic!. Med sine faste klesbyttearrangementer gjør hun sitt for å resirkulere klær som ellers ville havnet i søpla.

Toppbilde ta vare på

Ta vare på det du har

Naturvernforbundet ønsker å hjelpe deg på veien til å ta vare på tingene dine. Gjennom enkle tips og triks kan du selv sørge for godt vedlikehold og enkle reparasjoner, slik at det du er glad i kan leve videre.

Familiepåsykkel

Ti klimatiltak i hverdagen

Leser du om konsekvenser av klimagassutslipp og har lyst til å være med å bidra? Vi har laget en liste med ti klimatiltak du kan gjøre i hverdagen.

Plast og forsøpling på strand

Plast i havet

Husk at alle kan rydde litt hver gang man er i fjæra. Vi oppfordrer alle til å bli med på en dugnad for ren kystnatur.

Bilko på motorvei E18 (utsnitt)
Nytt utkast til statsbudsjett

Mer forurensing og asfalt, mindre naturvern

07.10.2015

Regjeringen budsjetterer for økte klimagassutslipp, tar ikke grep mot helseskadelig luft i norske byer og svekker naturvernet. – Det er skremmende at Erna Solberg går inn for et så uansvarlig budsjett, som ikke tar vår tids enorme klima- og miljøutfordringer på alvor, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.