fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Illustrasjon med to hus: ett grått med død natur og oljelakkasje og ett grønt og friskt
Oppvarming

Bytt ut oljefyren og fjern oljetanken

En parafinkamin vil i løpet av fyringssesongen slippe ut mer enn 3,3 tonn CO2. Dette tilsvarer de årlige utslippene fra 1,4 gjennomsnittlige personbiler. Fra 2020 er det derfor ikke lengre lovlig å fyre med fossil olje og parafin. Oljetanken utgjør en risiko, fordi oljelekkasjer er kostbare og ubehagelige for deg og ditt miljø.

Gjenbruk hatt
Gjenbruk

En gammel hatt – en forlatt skatt?

Er boden din stappfull av ting du aldri bruker? Er klesskapet ditt sprengferdig og hyllene overlesset med klær? Er det litt sånn at du aldri finner noe, fordi det ikke er mulig å komme til i alt kaoset?

Gulrot med logo
Bruk matvett

Ikke kast den slappe gulrota!

Den kan du i stedet putte i buljonggryta. Med sin friske sødmefylte smak spiller den en viktig birolle i så mang en rett – på bunn av søppelspannet derimot, går den til grunne.

Banner med logo

Åtte trinn for et grønt skifte

Vi nordmenn liker gjerne å fremstille oss som grønne og miljøbevisste borgere. Men visste du at våre klimautslipp ligger i verdenstoppen? Heldigvis er det svært mye du kan gjøre for å kutte egne klimautslipp. Her finner du åtte trinn med tips og inspirasjon som kan hjelpe deg på veien mot et bedre og mer bærekraftig samfunn!

IStock_88839657_MEDIUM

Norges første fiksefest

08.11.2016

Sprukken telefonskjerm? Treig PC? Ødelagt brødrister, lampe eller nettbrett? Ta den med på Norges første fiksefest for elektronikk, søndag 13. november kl.13.00 på Sentralen i Oslo.