fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Bukett med roser i forskjellige farger
Bolig

Blomster

De glans over en hver anledning og pynter opp i de tusen hjem, men den store etterspørselen etter snittblomster i vår del av verden fører med seg miljøbelastninger så vel som problematiske sosiale forhold i utviklingsland. Men det går an å glede noen med en blomsterbukett uten å få dårlig samvittighet.

Snekret, åpen kompostbinge med løv og kvist

Komposter hageavfallet

Hageavfallet har lett for å bli en plage i hagen, og det kan være fristende å kjøre vekk løv og kvist. Men er det smart å kvitte seg med hagens egne ressurser, for etterpå å fylle på med jord og gjødsel fra hagesenteret? Lær deg heller kunsten å kompostere.

Pinnsvin på grønt gress

Invitér ville dyr

Med ville dyr og planter rundt deg kan hagen bli en liten, grønn oase. Du behøver ikke å ha noen stor hage, også en liten storbybalkong kan få et villere liv. Mangfoldet gir skadedyrene flere fiender. Hagen din er avhengig av sommerfugler, bier og andre insekter for å holde seg frodig, og for å kunne bekjempe skadedyrangrep.

Sommerfugl på blad

Skadedyr i hagen

I en økologisk hage ønsker vi ikke å utrydde "skadedyrene", men holde dem på et nivå vi kan leve med, i naturlig balanse med nyttedyr. Lettere sagt enn gjort, men denne artikkelen hjelper deg et stykke på vei.

Tørt gress liggende oppå grønt gress

Naturlig gjødsel

Framstilling av kunstgjødsel krever store mengder energi. Med naturgjødsel gir vi næring til livet i jorden - ikke bare til plantene. Dette er et viktig prinsipp i økologisk dyrking og bidrar til sunne og sterke planter. Med litt kløkt kan du bli selvforsynt med gjødsel til hagen.

Giftfri-hage_articlefull

Hage uten gift

Det krever litt tålmodighet å stelle hagen på naturens premisser. Belønningen er en giftfri hage der et mangfold av dyr og planter trives sammen.

Tre voksne mennesker diskuterer utenfor et leilighetskompleks
Bolig

Flytteplaner?

Enten du skal kjøpe eller leie - her er noen smarte ting å tenke på for deg som er på boligjakt.

Tretog i grønt, gult og rødt
Barn

Leker

Barns første opptreden som forbruker skjer ofte i en lekebutikk. Sterkere markedsføring og lave produksjonskostnader har gjort leker til god butikk. Siden 1990 er importen av leker fordoblet i Norge.