fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

20161023_114548_resized
Tre oppskrifter med gresskar:

Gresskar er både pynt og mat!

26.10.2016

Skal du lage gresskarlykt til Halloween? Husk at innmaten ikke trenger å gå til spille! Her har vi samlet tre favorittoppskrifter til deg som er opptatt av å redusere matkasting.

Vårsykling(1)
Hverdagsreiser

Gjør sykkelen klar for våren

Våryre syklister strømmer nå ut fra garasjer og boder over det ganske land, i pur sykkelglede. Men før du kaster deg på pedalene, bør du bruke noen minutter på å gjøre sykkelen klar. Her er det du trenger å gjøre.

Swapshop - byttemarked i London

Swap til you drop - byttemarked i London

23.02.2016

I en verden hvor vi hver dag blir bedt om å forbruke gjør vi en forskjell, sier Diane som startet opp Swapaholic!. Med sine faste klesbyttearrangementer gjør hun sitt for å resirkulere klær som ellers ville havnet i søpla.

Toppbilde ta vare på

Ta vare på det du har

Naturvernforbundet ønsker å hjelpe deg på veien til å ta vare på tingene dine. Gjennom enkle tips og triks kan du selv sørge for godt vedlikehold og enkle reparasjoner, slik at det du er glad i kan leve videre.

Familiepåsykkel

Ti klimatiltak i hverdagen

Leser du om konsekvenser av klimagassutslipp og har lyst til å være med å bidra? Vi har laget en liste med ti klimatiltak du kan gjøre i hverdagen.

Plast og forsøpling på strand

Plast i havet

Husk at alle kan rydde litt hver gang man er i fjæra. Vi oppfordrer alle til å bli med på en dugnad for ren kystnatur.