fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Blåbær på stilk i sol

Spis naturen

Naturen byr på rike muligheter for å skaffe seg delikatesser som sjelden finnes i butikken - og som koster skjorta, hvis du finner dem.

Fiskekake formet som et hjerte, dekket med strøkavring
Mat og drikke

Slik kaster du mindre mat

Vi kaster mer enn 230.000 tonn spiselig mat årlig. Undersøkelser har vist at mer enn halvparten av maten vi kaster kunne vært spist. Dette er et problem fordi produksjon av matvarer krever mye energi, landareal og gir store klimagassutslipp. Å kaste mindre mat er et viktig bidrag for å få ned våre klimagassutslipp og til å hindre matvaremangel i verden.

Grønnsaker på bord og papirpose med navn: bondens marked

Økologisk mat

Økologisk mat produseres på mest mulig naturlig vis, uten kunstgjødsel og sprøytemidler. Det blir stadig enklere å finne økologisk mat i butikkene.

Flere villsau beiter og ser på fotografen

Miljøvennlig kjøtt

Er du glad i kjøtt, men bekymret for de etiske og miljømessige konsekvensene av kjøttproduksjon? Her er tips om kjøtt som gir liten miljøbelastning.

Baerekraftig-mat_articlefull

Bærekraftig mat

Globalt sett står matproduksjon for en større andel av klimagassutslippene enn hele transportsektoren. Mat må vi selvfølgelig ha, men hva vi velger å spise og hvor mye av maten som havner i søpla gjør en stor forskjell.

Mikroplast - hva er problemet?

Ørsmå partikler av plast har blitt tilsatt i tusenvis av skrubbekremer og tannpastaer som finnes i butikker på baderom over hele verden, også i Norge. Renseanlegg er ikke laget for å filtrere ut disse ørsmå partiklene, så de ender opp i havet. Der trekker de til seg miljøgifter, blir fortært av livet i havet, går inn i næringskjeden og ender opp på toppen: hos oss mennesker.

åker
GMO-mat til salgs

Regjeringen tillater genmanipulert mat

30.10.2014

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) har ifølge Bergens Tidende i dag godkjent de to genmodifiserte maistypene T 25 og NK 603 til mat og fôr. Maistypene er godkjent for import men ikke for dyrking i Norge. -Ved å tillate genmodifisert mat på norske fat, støtter regjeringen dessuten et landbruk med mer bruk av giftige sprøytemidler i andre land. Det er ille, sier Haltbrekken.

Jakten på mikroplast-partiklene

Skjønnhet kommer innenfra, heter det. Hva har så skjønnhetspleieprodukter inni seg? Sammen med 10.klassing Jonathan fra Kragerø skole har vi gjort de første mikroplast- eksperimentene i Naturvernforbundets kystlaboratorium. Undersøkelser internasjonalt viser nemlig at enkelte kosmetikkprodukt kan inneholde flere hundre tusen små plastkorn. Kan det virkelig være nødvendig?