fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

IStock_60172734_XLARGE

På ferie uten fly og bil!

16.06.2016

Vil du prøve noe nytt? Kanskje tynger din personlige CO2-kvote deg, eller vil du oppleve mer mens du reiser? Gjøre turen til en del av ferien? Naturvernforbundets medlemsmagasin Natur & miljø forklarer deg hvordan du reiser utenlands uten fly eller bil.

Klesbyttedag illustrasjon
Stort oppmøte på klesbyttedagen

Det nytter å bytte!

29.04.2016

Men 54 arrangementer og over 4.000 deltakere er ble Norges første klesbyttedag en stor suksess. - Vi er utrolig glade for å se at dette har slått an! Å bytte klær er bra både for miljøet og lommeboka, smiler Lars Haltbrekken

Folkets klimaforskning Headerbilde uten tekst

Naturvernforbundet kartlegger fremtidens klimafotavtrykk

17.03.2016

Naturvernforbundet og NTNU samarbeider om et forskningsprosjekt der vi skal kartlegge potensialet for å redusere klimagassutslipp i norske husholdninger. For å få en økt forståelse for husholdningers aktiviteter intervjuet vi høsten 2015 grupper av mennesker i Trøndelag, Nordland, på Vestlandet og på Østlandet. Våren 2016 ble det gjennomført ytterligere to gruppeintervjuer i Oslo.

Vårsykling(1)
Hverdagsreiser

Gjør sykkelen klar for våren

Våryre syklister strømmer nå ut fra garasjer og boder over det ganske land, i pur sykkelglede. Men før du kaster deg på pedalene, bør du bruke noen minutter på å gjøre sykkelen klar. Her er det du trenger å gjøre.

Restart party
Grønne initiativ i London:

Restart party!

23.02.2016

Miksmastere, blendere, lamper og CD-spillere. En eller annen gang slutter de å virke. Hva hva gjør da de fleste? De kaster og kjøper nytt. Men det meste kan restartes, mener arrangørene av Restart Party i Hackney i London, bydelen og lokallaget av Friends of the Earth UK.

Innlegg:

Swap til you drop - byttemarked i London

23.02.2016

I en verden hvor vi hver dag blir bedt om å forbruke gjør vi en forskjell, sier Diane som startet opp Swapaholic!. Med sine faste klesbyttearrangementer gjør hun sitt for å resirkulere klær som ellers ville havnet i søpla.

Kompost & tryllekunstner

Bestill kompostheftet «Ren jord»

Naturvernforbundet laget i 2016 en ny utgave av kompostheftet "Ren jord". PDF-versjonen er tilgjengelig for alle, mens nedre grense for å bestille heftet i fysisk format er 120 eksemplarer. Nye medlemmer kan motta kompostheftet som del av velkomstpakken.