sykkel, transportsykkel, lastesykkel

sykkel, transportsykkel, lastesykkel.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.06.2020

Grønne tips

Sirk økonomi

Sirkulær økonomi 2.0

12.03.2020 | Sist oppdatert: 12.03.2020

Den nye EU-kommisjonen har som mål å styre Europa mot karbonnøytralitet innen 2050. 4. mars kom forslaget til en ny klimalov, og 11. mars la kommisjonen frem handlingsplanen for sirkulær økonomi. Sammen utgjør de grunnpilarene i EUs Green Deal.

Naturvernforbundet_Sosialemedier_Oslo2 (002)

Har du ødelagt klær / sko / møbler /utstyr / elektronikk?

30.01.2020 | Sist oppdatert: 30.01.2020

Ved å ta vare på det du har istedenfor å kjøpe nytt kan på en enkel og givende måte redusere miljøpåvirkningen fra eget forbruk. Reparasjon kan spare deg for tusener av kroner i unødvendige innkjøp - og naturen og klima for unødvendig ressursbruk. Du vil bli overrasket over mye det er enkelt å fikse selv, og hvilken glede og mestringsfølelse det kan gi.

Stort engasjement om falldekke!

24.01.2020 | Sist oppdatert: 24.01.2020

Naturvernforbundet arrangerte onsdag 22. januar et vel besøkt seminar om falldekker av plast sammen med Norske landskapsarkitekters forening (NLA).

Miljøvennlig jul

03.12.2019 | Sist oppdatert: 03.12.2019

I julen øker forbruket, men med små grep kan du beholde glansen av høytiden, uten at det går ut over julegleden. Du kommer langt med gode forberedelser og litt omtanke for hva du kjøper (eller lar være å kjøpe). Klikk på lenken under for tips.

Shopping foto Istockphoto

Miljøbevegelsen forakter ikke alenemødre og fattige

29.11.2019 | Sist oppdatert: 29.11.2019

KRONIKK: Dosent Trond Blindheim tar i en kronikk på NRK Ytring et harmdirrende oppgjør med miljøbevegelsen. Ikke bare har miljøbevegelsen et tvilsomt menneskesyn, om vi skal tro Kjell Ingolf Ropstad, men nå er det alenemødre og fattige vi vil til livs. Vår skepsis til handelsfesten «Black Friday» tyder visst på forakt for lavtlønnede. Dosent Blindheim vet derimot bedre. Han anfører nærmest at «Black Friday» et eneste stort veldedighets- og fordelingstiltak for landets fattige og vanskeligstilte, ledet an av landets børsnoterte selskap, skriver Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender, og Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, i denne kronikken.

Lekeplass med plastdekke foto PAVEL IARUNICHEV Istockphoto 2
Naturvernforbundet bekymret for helse og natur

Roper varsko om plastdekke på lekeplasser

25.11.2019 | Sist oppdatert: 27.11.2019

Over hele landet legges det plastdekke på lekeplasser, i barnehager og på skoler. Slik plast og gummi sprer miljøgifter og mikroplast, og kan være en helserisiko, spesielt for barn. Nå roper Naturvernforbundet varsko.

Miljøvennlige nabolag samarbeid
Miljøvennlige nabolag

Samarbeid og økonomisk støtte

Det er mange forskjellige aktører som jobber med temaer relatert til nabolag og boforeninger. De kan hjelpe med å planlegge, arrangere, iverksette eller støtte miljøvennlige tiltak i boforeninger. Det kan være aktuelt å samarbeide med eller søke støtte fra alt fra kommunen, fylkeskommunen og staten til næringsliv, frivillige organisasjoner og stiftelser.

Miljøvennlige nabolag arrangement
Miljøvennlige nabolag

Miljøvennlige arrangementer

Mange boforeninger arrangerer sosiale sammenkomster, til 17. mai, sakthans, juletretenning, sommerfest osv. Slike festligheter fører ofte med seg mye avfall og bruk av engangsartikler. Planlegg derfor arrangementet og innkjøp med tanke på å produsere så lite avfall som mulig