fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Beat the microbead(1)

Nei til produkter med mikroplast

Du vil ikke forsøple havet uten å vite det? Mikroplast skader sjødyr og forurenser havene våre.

åker
Genmodifisert mat:

Vi vil ha frihet til å velge

02.09.2014

Vår frihet til å velge GMO-fri mat i fremtiden er avhengig av at våre forbrukere og bønder etterspør mat, frø og fôr som ikke er genmodifisert.

Beat the microbead
Ender opp som marin forsøpling:

Mikroplastkorn i vanlige dagligvarer

03.06.2014

Naturvernforbundet har kommet over mikroplastholdige produkter hos alle de store dagligvarekjedene. Disse vaskes ut gjennom avløp og forurenser havet, brytes langsomt ned og tas opp i sjødyr,

Lushatthumle_lamium_web
Hjelp våre summende venner

Hjelp humla!

22.05.2014

Humler og bier pollinerer trær og planter som gir oss frukt og bær. Men over hele verden er pollinerende insekter i tilbakegang, og mange humler i Norge står i fare for å forsvinne. Du kan gjøre en innsats for å hjelpe humla!

Latvian jump

GMO i nordisk perspektiv

05.11.2012

Svensk og norsk landbruk er stort sett fritt for genmodifiserte organismer (GMO). Situasjonen er totalt annerledes i Danmark og Baltikum, men miljøorganisasjonene der jobber kreativt for å redusere importen av genmanipulert mat og fôr.

Haltbrekken, Murvold, Solhjell
Sortering

Lever alltid brukte lyspærer

Lyspærene vi kjøper i butikken er fulle av miljøgifter som aldri brytes ned i naturen. Likevel kaster vi hvert år 40 millioner pærer rett i søpla. Nå vil Naturvernforbundet, Renas og Kiwi gjøre det lettere å levere pærene tilbake til butikken.

Avfall

Miljøvennlig hverdag

Det er ikke lenger greit å bruke og kaste. Vi lever kanskje i et forbrukersamfunn, men det gir også forbrukermakt. Og stadig flere tar et aktivt standpunkt i måten de kjøper, bruker og lever på, og velger de miljøvennlige alternativene. Disse små hverdagslige handlingene kan kanskje synes små i den store sammenhengen. Men til sammen kan det utgjøre den store forskjellen.