fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Groenn-ferie_articlefull
Ferie og fritid

Miljøvennlig ferie

Måten du velger å feriere på kan etterlate bittesmå eller veldig store avtrykk. Ta med deg noen gode ferieråd for en miljøvennlig ferie.

Ung, smilende kvinne bak rattet
Hverdagsreiser

Økokjøring

Med noen små endringer i kjøreteknikk kan du redusere forbruket og utslippet med 10–20 prosent, uten å kjøre mindre. Privatbilene utgjør omtrent 10 prosent av Norges samlede klimagassutslipp, men økokjøring gir flere gevinster enn de rent miljømessige. For det første sparer man penger - flere tusenlapper i året. For det andre er en øko-sjåfør en tryggere sjåfør.

Sykle
Hverdagsreiser

Sykle!

Begynner du å sykle er det bra for helsa og miljøet. Her får du tips til å komme i gang med pedaltråkkingen.

Stearinlys_articlefull

Stearinlys

Hvordan kose seg med levende lys uten å belaste klima, regnskogen og inneluften unødig?

Rengjøring

Rengjøring

Mange driver massiv kjemisk krigføring mot skitt og lort, og har et helt arsenal av vaskemidler i kjøkkenbenken. Det sjelden nødvendig.

Bukett med roser i forskjellige farger

Blomster

De kaster glans over en hver anledning og pynter opp i de tusen hjem. Men den store etterspørselen etter snittblomster i vår del av verden fører med seg miljøbelastninger så vel som problematiske sosiale forhold i utviklingsland. Men det går an å glede noen med en blomsterbukett uten å få dårlig samvittighet.

Snekret, åpen kompostbinge med løv og kvist
Hage

Komposter hageavfallet

Hageavfallet har lett for å bli en plage i hagen, og det kan være fristende å kjøre vekk løv og kvist. Men er det smart å kvitte seg med hagens egne ressurser, for etterpå å fylle på med jord og gjødsel fra hagesenteret? Lær deg heller kunsten å kompostere.