fedora

Foto: Jo Straube/Flickr.com.

Miljøvennlig hverdag

Jo flere som kjøper, bruker og lever miljøvennlig, jo mer miljøvennlig blir både marked og samfunn.

Stadig flere norske kommuner tilbyr gode sorterings- og returordninger. Det har gjort oss mer bevisst på om vi lar ting vi ikke lenger bruker bli til avfall eller om vi gir det lengre levetid.

Klimaproblemet har gjort sitt inntog i folks hverdag. Skal vi få ned utslippene, finnes det ingen enkel løsning. Hele infrastrukturen i samfunnet må endres, og det krever ikke bare at industrien, transportsektoren og oljeindustrien tar grep. Det krever også endringer i folks hverdag. Jo flere som tar miljøvennlige reisevalg, jo lavere klimagassutslipp og mindre lokal forurensning får vi.

Å leve miljøvennlig betyr også å ta vare på naturen rundt seg. Enten du liker å gå på ski, stelle i hagen eller fiske, har du muligheten til å ta miljøvennlige valg. Skismurning fri for kjemikalier, hagemøbler som ikke er laget av regnskogtømmer og å la være å fiske truede arter er bare noe av det du kan gjøre for å ta vare på miljøet.

På disse sidene har vi samlet tips til hvordan du kan ta enkle grep i hverdagen som gjør at din samlede belastning på klimaet og miljøet senkes betraktelig.

Illustrasjonsfoto: Jo Straube/Flickr.com, CC BY-ND 2.0

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2017

Grønne tips

Båt på henger med mann som skraper

Båtpuss uten gift

Har du tenkt å starte båtpussen snart? Da bør du sørge for at avskrapet maling og bunnstoff ikke forurenser nærområdet.

Paa-tide-aa-planlegge-hagen_articlefull
Hage

Planlegg hagen

26.03.2015 | Sist oppdatert: 03.04.2015

Starter du hageplanleggingen nå, rekker du å bestille økologiske frø og ale opp egne småplanter til hagen eller balkongen.

Tomt rom malt solgult, med stige midt i
Bolig

Miljøvennlig oppussing i påsken?

26.03.2015 | Sist oppdatert: 30.03.2015

Nordmenn er verdensmestre i å pusse opp. Her får du tips om hvordan du pusser opp med minst mulig belastning for miljøet.

Redningsselskapet

Ut på tur!

En tur i fri luft og urørt natur gjør godt for kropp og sjel. Her finner du gode ideer til turaktiviteter alene - eller med familie og venner.

Tre skjorter henger til tørk på balkonggelender
Klær

Miljøvennlig klesvask

Miljøbevisst klesvask handler om å følge vaskeanvisningen, velge miljømerkede vaskemidler med riktig dosering og gode klesvaner.

Sko

Ta vare på skoene

Godt vedlikehold og fornuftig bruk forlenger levetiden på skoene dine, og minsker også behovet for kjemiske "lurium-sprayer".

Walking-690734
Sko

Grønne skotips

Lavere priser og høyere kjøpekraft gjør at vi kjøper flere sko nå enn vi gjorde før. En stadig større del av skoproduksjonen er flyttet til lavkostnadsland, hvor betenkelige produksjonsforhold, miljøkrav og arbeideres rettigheter ofte neglisjeres.