Vinterlandskap i gyllen solnedgang, snødekte jorder, grantrær og spredt bebyggelse

Hvit jul kan også være grønn. Naturvernforbundet har gode tips til en miljøvennlig julefeiring. Foto: Christopher.

Tips til miljøvennlige julegaver og grønn jul

Her finner du våre beste tips til miljøvennlige julegaver, kortreist julemat, grønne glitrende juletrær og hvordan du kan unngå matsvinn - slik at du kan feire en grønn jul i år.

Julen er en tid der glede, ro og hyggelig samvær med venner og familie er i fokus. Men, jul betyr også et stort forbruk av mat og penger, noe som gjør at mange blir særlig opptatt av miljø nå i førjulstiden. Så hvordan kan man ta gode miljøvalg i jula uten at dette skal gå på bekostning av tradisjon og hygge?

7 gode tips

1. Grønne gaver

2. Unngå kasting av mat i jula

3. Grønn jul feires best uten svart fredag

4. Kortreist mat og drikke

5. Du grønne, glitrende juletre

6. Nissekostymer

7. Hjem til jul

Grønne gaver
Husk ønskelister! Da unngår man å kjøpe ting som andre ikke ønsker seg. Det går også an å gi bort opplevelser, eksempelvis gavekort på kino, en fisketur eller andre ting man kan gjøre sammen.

Det kan også være mye å spare på å kjøpe brukte julegaver, for eksempel på finn.no. Både miljøet og lommeboka kan komme godt ut av det.

Hvert år gis det bort uendelig mange julegaver som ingen vil ha. Sørg for at gavene du gir bort er noe som virkelig gleder. Det er vanskelig å kjøpe gaver til de som har alt, men kanskje er det noe de allerede har som de ønsker seg aller mest? Hva med et gavekort på reparasjon hos skomakeren? Da kan din søster endelig få fikset hælen på støvletten slik at de er klare til nyttårsfeiringen. Eller hva med å lage et gavekort på det du selv kan gjøre av reparasjoner? Om du kan sy, så kan samboeren endelig bruke favorittbuksa som hadde revnet i stedet for å kjøpe ny. Her er det bare fantasien som kan sette en stopper.

God mat, gjerne økologisk og miljøvennlig, er en god gave. Syltetøy, ost, pølse - eller kanskje du kan by på en hjemmelaget middag? Det er også mulig å gi et gavemedlemskap i Naturvernforbundet. Det kan du enkelt gjøre her.

Unngå kasting av mat i jula
En del julemat har dessverre kort holdbarhet, og da er det lurt å ikke kjøpe så store mengder. Typisk er kjøtt- og fiskepålegg, gravlaks, småpølser, leverpostei og lignende som man kanskje kjøper i store pakker og ikke får brukt opp innen holdbarhetsdatoen går ut.

Men det er ikke bare kjøtt og fisk det går en del av i julen. Frukt, slik som druer og klementiner, tåler heller ikke å stå ute i dagevis. Kanskje holder det med en pakke druer – og det er ikke sikkert man greier å spise opp en hel kasse klementiner selv om det er fristende å handle inn på tilbud rett før jul.

Erfaring viser at mange kaster mye mat etter jul. Det er derfor viktig å bruke fryseren i tide. Pinnekjøtt, ribbe, medisterkaker og små-pølser kan godt fryses ned, selv om det har ligget som rester et par dager i kjøleskapet. Dette kan bli til enkle og gode middager på nyåret.

Grønn jul feires best uten svart fredag
Før jul er butikkene åpne til langt på kveld, på søndager og det lokkes med gode tilbud. Konsepter som Black Friday, lange åpningstider og julesalg får oss ofte til å kjøpe ting vi egentlig ikke trenger og ting vi ikke hadde planlagt å kjøpe. Vær bevisst og tenk før du handler.

Kortreist mat og drikke
Det går jo en del juleøl og julebrus i de norske hjem nå i høytiden som kommer. Kortreiste flasker og bokser som gjenvinnes er å foretrekke, kjøp gjerne lokalt øl og lokal eplemos.

På julaften lager vi mye avfall – f.eks. gavepapir, matrester og papp og emballasje fra nye gaver som pakkes opp og tas i bruk. Et godt tips til familier som forbereder seg til den store dagen er å ha en pose til plastavfall diskret tilgjengelig på julaften, og husk at all papp og papir skal sorteres. Det er også greit å legge gavepapir i papiravfallet. Men husk at sølv- og gullpapir ofte er plast. Slikt papir kan være ganske pent, så det skader ikke å ta vare på det for å gjenbruke igjen til neste år. Mye av gavepapiret kan gjenbrukes, men ta også vare på gavebånd og annen pynt så har du et spekter av farger å velge mellom neste gang du selv skal pakke inn noe. Papir fra blomster er veldig fint, det er dessuten store ark med få teip-merker.

Det aller verste man kan gjøre i jula er å kaste aluminiumsbokser eller glassflasker rett i søpla, og ikke la det bli gjenbrukt! Dette er ressurser som det er kostbart for miljøet om vi skal produsere og utvinne mer av. Her kan du lese mer om resirkulering av aluminium

Du grønne, glitrende juletre
Vi har en lang tradisjon for juletrær og i det siste har spesielt plasttrær blitt veldig populært hos mange.

Plast er laget av olje og det er ikke noe godt miljøalternativ. Men om man absolutt vil ha plasttre likevel, så ta godt vare på det slik at det holder i mange, mange år, eller kjøp et brukt. Hvis du derimot kjenner en grunneier, og får tillatelse, så er det jo veldig fint å kunne hente sitt eget tre! Mange steder vokser det jo edelgran, som er en fremmed og uønsket art i norsk natur. Ellers vil vi oppfordre til å kjøpe kortreiste, levende juletrær.

Nissekostymer
Nissekostymer er som oftest laget av polyester og det mest miljøvennlige er å låne kostyme av naboen, kjøpe et brukt eller være kreativ på hva man har hjemme. Rød anorakk og sorte dressbukser/bunadbukser og ski- eller bunadstrømper gir en flott nisse! Og rød ullue er mye bedre enn en i polyster.

Hjem til jul
Skal du reise i julen, enten på besøk eller hjem til familien? Kjør tog eller buss! Men, husk å bestille tidlig.