Ferie med tog er et godt alternativ til fly. Foto: madatticbertha

Ferie med tog er et godt alternativ til fly. Foto: madatticbertha.

FLY MINDRE - OPPLEV MER

Ikke dra over bekken etter vann

Vi kommer ikke utenom det. Skal vi kutte i klimagassutslippene våre, må vi fly mindre.

Aldri har vi flydd mer og lengre. Men ligger de gode opplevelsene egentlig langt unna? Kanskje er det slik at vi har dratt så mange ganger over bekken etter vann, at vi har glemt hvor fint det er på denne siden. Kutter du i antall flyreiser, kan du kvitte deg med store deler av klimautslippet ditt. Regnestykket er veldig enkelt: Hver gang du flyr til London slipper du ut et halvt tonn CO2. Flyr du til New York, slipper du ut over to tonn. Det er like mye som et helt år med bilkjøring.

Image

En tur til New York og tilbake tilsvarer nesten ett år med bilkjøring. Illistrasjon: Eivind Stoud Platou/Handverk

I dag slipper hver nordmann ut cirka 9,6 tonn CO2 hvert år. I dette regnestykket har man delt Norges samlede utslipp på antall innbyggere. Gjennomsnittet for hele verden er 6,5 tonn per person. Det er langt høyere enn nivået vi må ned på for å hindre farlige og ødeleggende klimaendringer i fremtiden. FNs klimapanel har beregnet at det årlige utslippet må ned på 2 tonn CO2 for å stabilisere den globale oppvarmingen på to grader. Det betyr at den ene flyturen til New York tilsvarer hele det årlige utslippet.

Image

Det er kanskje ikke så lett for alle å kutte ut alle jobbreiser med fly, uten at togene blir vesentlig raskere. Men feriene bestemmer vi over selv. Det finnes mange og gode alternativer til å fly. Dessuten kan du oppleve langt mer på reisen, og stoppe flere steder, hvis du forflytter deg med tog, buss, sykkel eller til fots. Natur & miljø har laget en guide til utenlandsreiser uten fly eller bil, som du finner på Naturvernforbundets nettsider.

Gode alternativer

Storbyferie
Tromsø, Trondheim, Bergen, Oslo, Stockholm, Gøteborg, Malmø og København er byer som kan nås av mange med bare noen timers tog- eller bussreise. www.nsb.no, www.sj.no, www.nettbuss.se, www.swebus.se

Togtur i Europa
Ta toget, bussen eller båten til København og videre til Tyskland eller Polen. Derfra kan du nå store deler av Europa i løpet av noen timer. Deutsche Bahn er et bra sted å begynne planleggingen: www.bahn.com/en/view/index.shtml

Fottur i skog og mark
Opplev den fantastiske norske naturen til fots. Ta med telt, ligg under åpen himmel eller ta inn på en av de mange koselige turisthyttene. Den norske Turistforening har turplanlegger for turer over hele landet: www.dnt.no

Sykkeltur
Norge har mange spennende ruter å by på. Syklistenes landsforening har tips til korte og lange turer i alle landsdeler: http://www.syklistene.no/

Opplev nærnaturen
Ta med teltet og nyt kortreiste naturopplevelser. Mange kommuner har egne turtips og mange steder er det lokale turgrupper. Naturvernforbundets fylkes- og lokallag har gode tips mange steder i landet. Finn ditt fylke på: www.naturvernforbundet.no

Reisetips med klimakutt

Ta lyntoget til Stockholm og se en forestilling på Dramaten i stedet for musikaltur til London. Klimakutt: 441 kilo CO2 per person

Dra på en spennende togferie i Europa i stedet for sydentur til Gran Canaria. Visste du at barn under 12 år som reiser sammen med minst en voksen får gratis Interrail-billett? Klimakutt: Minst 1500 kilo per person.

Image

Tar du flyet, slipper du ut mer enn fem ganger mer enn hvis du tar toget. Her finner du utslippene for reiser tur-retur Oslo med fly og tog. CO2-utslipp ved tur-retur til destinasjon fra Oslo. Kilder: Cicero Senter for klimaforskning, NSBs miljøkalkulator (www.nsb.no/miljøkalkulator), egne beregninger for togreiser i Skandinavia basert på forutsetningene i NSBs miljøkalkulator.

_MG_6237(1)
GJENBRUK

Svermer for gjenbruk

27.07.2017

Etter mange år med plikter og fornuftige valg kjente Katrine at det var på tide å skape noe eget. Nå serverer hun fristende kaker og redesign side om side på kaféen Svermeri.

Gulrot med logo
BRUK MATVETT

Ikke kast den slappe gulrota!

27.07.2017

Den kan du i stedet putte i buljonggryta. Med sin friske sødmefylte smak spiller den en viktig birolle i så mang en rett – på bunn av søppelspannet derimot, går den til grunne.

Dyrkeprosjektet på Vaterland ble etablert av Helene Gallis i Nabolagshager, på oppdrag fra Bymiljøetaten Foto Monica Løvdahl

Gallis i eventyrland

27.07.2017

Helene (39) var oppgitt og frustrert over hvor lite som ble gjort for miljøet. Men så oppdaget hun en skjult inngang som viste henne veien til et grønt byliv.

Terje_AsahidakeJapan_Moran_1004953
BRUK MATVETT

— Vi må spise mindre kjøtt

27.07.2017

Snøbrettlegenden Terje Håkonsen (42) er opptatt av hva han putter i kroppen. Han er en av mange som mener det er lurt å spise mindre kjøtt generelt, men også mer bærekraftig kjøtt når man først velger det.

Stortinget,_Oslo,_Norway_(cropped) Foto Stortinget

Hvem skal få din stemme?

27.07.2017

Lofoten med oljeplattformer, vernede elver lagt i rør, tidenes ulveslakt og økte klimagassutslipp? Eller skal vi endelig komme i gang med det grønne skiftet? Hva som skjer de fire neste årene avgjøres av hva du stemmer ved høstens valg.