- Folk klager på at skikkelig mat er dyrt, men man burde heller spørre seg hvorfor den andre maten er så sinnssykt billig, sier snowboard-legende Terje Håkonsen. Foto: Adam Moran/Burton.

— Vi må spise mindre kjøtt

Snøbrettlegenden Terje Håkonsen er opptatt av hva han putter i kroppen. Han er en av mange som mener det er lurt å spise mindre kjøtt generelt, men også mer bærekraftig kjøtt når man først velger det.

Barndommen på landet i Telemark har gitt Terje et nært forhold til naturen. For ham har det alltid vært en selvfølge å respektere naturressursene rundt seg, slik som vann og luft.

— Jeg husker at det gjorde inntrykk på meg å se hvor skittent det var i Oslo de første gangene jeg var der. Jeg reiste jo mye da jeg var tenåring og dro blant annet til Santiago i Chile og San Francisco og så hvor tjukk smoggen var der. Jeg tror at alle har et naturlig behov for å ha det reint rundt seg.

— Logisk å kutte ut «fabrikk-kjøtt»
Med en far som er kokk, og som både jakter og fisker mye, har Terje lært seg å sette pris på kvalitet. Han har ikke mye til overs for konvensjonelt fremstilt kjøtt, det vil si kjøtt som produseres og foredles helt uten tanke på bærekraft, dyra eller naturen. Derfor velger han ofte vilt og økologisk produsert kjøtt.

— Favorittkjøttet mitt er viltkjøtt; reinsdyr og elg - og ja, til og med hval. Og når man først får vite hva som er i «fabrikk-kjøtt», hva  dyra egentlig spiser og blir fôra med, hvordan de lever og hvor de «kommer fra», så blir det jo veldig, veldig logisk å kutte ut det jeg kaller «fabrikk-kjøtt». Da er det bedre å kjøpe kjøtt og produkter som kommer fra en glad gris eller ku.

Så, i motsetning til hva mange tror; Terje er ikke vegetarianer eller motstander av å spise kjøtt, men han mener at mange av oss godt kan spise halvparten så mye som vi pleier. Dette gjelder i grunnen mat generelt.

— Dessuten er jo bærekraftig kjøtt bedre for helsa vår også.. Jeg mener det er utrolig viktig å vite hva man putter i seg. Jeg prøver å lære ungene å lese på pakka, og hvis de ikke forstår hva som står der, så skal de heller ikke spise det.

Internett er viktig
Terje er ikke imponert over hva som læres bort om mat i den norske skolen.

— Mat er et så sinnssykt stort felt som vi lærer så sinnssykt lite om på skolen, selv om det er utrolig viktig for samfunnet i forhold til både sjukdommer og miljø. Vi får matreklamer slengt i fleisen hele tida. Matindustrien har veldig mange svin på skogen! Da er det viktig å undersøke saken selv ved å bruke internett flittig, følge med i debatten og samtidig være kritisk.

Hvorfor er maten så billig?
Terje har ikke tålmodighet for folk som sitter på gjerdet og lurer på om økologisk mat virkelig er det beste valget.

— Det burde bare folk forstå, liksom. Hvorfor skal jeg velge det eplet med mulige rester av insektsspray og annet dritt når det ligger et ved siden av som ikke har det? Folk klager på at det er så dyrt, men man burde heller spørre seg hvorfor den andre maten er så sinnssykt billig. Dessuten tror jeg at hvis man velger bra kvalitet på maten, så trenger man kanskje ikke å spise så mye. Selv har han valgt å abonnere på økologisk mat som leveres på døra.

Terjes tre tips for et grønnere liv

1. Hvis du vil spise kjøtt, velg vilt eller annet bærekraftig kjøtt, som økologiske produkter. Det er best for miljøet og for dyrevelferden, men også for egen helse.

2. Velg økologisk når du kan, selv om det kanskje koster noen kroner ekstra.

3. Gjør dine egne undersøkelser, ikke ta matvareindustriens informasjon for god fisk!

_MG_6237(1)
GJENBRUK

Svermer for gjenbruk

27.07.2017

Etter mange år med plikter og fornuftige valg kjente Katrine at det var på tide å skape noe eget. Nå serverer hun fristende kaker og redesign side om side på kaféen Svermeri.

Gulrot med logo
BRUK MATVETT

Ikke kast den slappe gulrota!

27.07.2017

Den kan du i stedet putte i buljonggryta. Med sin friske sødmefylte smak spiller den en viktig birolle i så mang en rett – på bunn av søppelspannet derimot, går den til grunne.

Dyrkeprosjektet på Vaterland ble etablert av Helene Gallis i Nabolagshager, på oppdrag fra Bymiljøetaten Foto Monica Løvdahl

Gallis i eventyrland

27.07.2017

Helene (39) var oppgitt og frustrert over hvor lite som ble gjort for miljøet. Men så oppdaget hun en skjult inngang som viste henne veien til et grønt byliv.

Terje_AsahidakeJapan_Moran_1004953

— Vi må spise mindre kjøtt

Stortinget,_Oslo,_Norway_(cropped) Foto Stortinget

Hvem skal få din stemme?

27.07.2017

Lofoten med oljeplattformer, vernede elver lagt i rør, tidenes ulveslakt og økte klimagassutslipp? Eller skal vi endelig komme i gang med det grønne skiftet? Hva som skjer de fire neste årene avgjøres av hva du stemmer ved høstens valg.