banner mitt grønne skifte

Åtte trinn for et grønt skifte

Vi nordmenn liker gjerne å fremstille oss som grønne og miljøbevisste borgere. Men visste du at våre klimautslipp ligger i verdenstoppen? Heldigvis er det svært mye du kan gjøre for å kutte egne klimautslipp. Her finner du åtte trinn med tips og inspirasjon som kan hjelpe deg på veien mot et bedre og mer bærekraftig samfunn!

1. Fly mindre - opplev mer!

2. Kutt bilreiser - få bedre helse!

3. Energismart bolig

4. Leie heller enn å eie

5. Ta vare på det du har

6. Gjenbruk

7. Bruk matvett

8. Stem på grønne politikere

Bestill foredrag om det grønne skiftet!

Planlegger du et møte eller arrangement med tema grønt skifte, klima og miljø i ditt lokallag eller fylkeslag? Ønsker du å lære mer om hvordan hver og en av oss kan bidra til å kutte utslippene? Da er foredraget "Mitt grønne skifte" noe for deg!

Image

I foredraget Mitt grønne skifte går vi gjennom hva et grønt skifte egentlig innebærer og hvordan hver og en av oss kan bidra til å kutte utslippene i Norge. Foredraget er bygget opp med de åtte trinnene som er nevnt ovenfor. Foredragsholderen kommer med tips, råd og inspirerende historier om hverdagshelter som har bidratt til det grønne skiftet på sin måte!

Bestill boken om det grønne skiftet!

Det nyImagetter ikke å snakke det vekk lenger. Klimaendringene er her, og vi må handle mens vi kan. Derfor gir Naturvernforbundet ut boka "Folkets klimadugnad" i samarbeid med Dinamo Forlag. Vi ønsker å vise at det er mange som er i gang med å gi sine bidrag. Unge og gamle, vanlige folk, forskere, politikere og næringslivsledere.

Det blir ofte sagt «Hva kan jeg bidra med når vi har så mange store forurensere?» Vi vil sette mot i folk ved å fortelle at en rekke bedrifter og organisasjoner forlengst har utviklet visjoner og strategier for å minimere klimaskadelige utslipp. Det jobbes kontinuerlig med nyutvikling og implementering av teknologi og miljøtiltak. Sjumilssteg blir tatt. Dette er det viktig at det norske folk får et innblikk i. Det blir enklere for folk flest å ta grep i hverdagen når man ser hvordan sterke krefter i samfunnet satser. Les mer om boken her. "Folkets klimadugnad" fås kjøpt i vår nettbutikk.

Vi er ikke alene!

ImageGjennom kampanjen "Fossilfritt Europa" kjemper miljøhelter fra over 30 organisasjoner i Friends of the Earth Europa for en rettferdig overgang fra fossil energi til fornybar energi innen 2030. I deres podcast møter vi noen av miljøheltene fra Sverige, Estland, Tsjekkia og Danmark som forteller om hvilke utfordringer de jobber med i sine land.

Hør podcasten her!

Artikkelen ble sist oppdatert: 03.02.2020

Svermeri, damer på kafe
Gjenbruk

Svermer for gjenbruk

Etter mange år med plikter og fornuftige valg kjente Katrine at det var på tide å skape noe eget. Nå serverer hun fristende kaker og redesign side om side på kaféen Svermeri.

Ulvestad(1)
Energismart bolig

Tre ulike familier, tre ulike energiløsninger

Familien Thorsheim har fått boret et 120 meter dypt hull utenfor huset sitt. Siden har strømforbruket sunket så kraftig at strømleverandøren BKK mistenker dem for å jukse med strømmåleren.

Matsvinn

Potethets

Sigrun Brustad Nilsen står bak facebook-gruppa Stygge poteter, ja takk! som hun startet opp høsten 2014. Det bunnet i en protest mot Bamas innskjerpede skjønnhetssortering av grønnsaker. I skrivende stund har gruppa over 23 000 likes.

IMG_7808(3)
Kutt bilreiser

Jeg sykler, så klart!

Maria Andersen smiler der hun sitter med kaffekoppen i hendene. Det er en helt vanlig dag på jobb i midten av januar, og på Sagene i Oslo er gatene dekket av snø og is. Det er skikkelig holkeføre, og folk går i pingvingange bortover fortauene. Men Maria sykler.