banner mitt grønne skifte

Åtte trinn for et grønt skifte

Vi nordmenn liker gjerne å fremstille oss som grønne og miljøbevisste borgere. Men visste du at våre klimautslipp ligger i verdenstoppen? Heldigvis er det svært mye du kan gjøre for å kutte egne klimautslipp. Her finner du åtte trinn med tips og inspirasjon som kan hjelpe deg på veien mot et bedre og mer bærekraftig samfunn!

1. Fly mindre - opplev mer!

2. Kutt bilreiser - få bedre helse!

3. Energismart bolig

4. Leie heller enn å eie

5. Ta vare på det du har

6. Gjenbruk

7. Bruk matvett

8. Stem på grønne politikere

Bestill foredrag om det grønne skiftet!

Planlegger du et møte eller arrangement med tema grønt skifte, klima og miljø i ditt lokallag eller fylkeslag? Ønsker du å lære mer om hvordan hver og en av oss kan bidra til å kutte utslippene? Da er foredraget "Mitt grønne skifte" noe for deg!

Image

I foredraget Mitt grønne skifte går vi gjennom hva et grønt skifte egentlig innebærer og hvordan hver og en av oss kan bidra til å kutte utslippene i Norge. Foredraget er bygget opp med de åtte trinnene som er nevnt ovenfor. Foredragsholderen kommer med tips, råd og inspirerende historier om hverdagshelter som har bidratt til det grønne skiftet på sin måte!

Bestill boken om det grønne skiftet!

Det nyImagetter ikke å snakke det vekk lenger. Klimaendringene er her, og vi må handle mens vi kan. Derfor gir Naturvernforbundet ut boka "Folkets klimadugnad" i samarbeid med Dinamo Forlag. Vi ønsker å vise at det er mange som er i gang med å gi sine bidrag. Unge og gamle, vanlige folk, forskere, politikere og næringslivsledere.

Det blir ofte sagt «Hva kan jeg bidra med når vi har så mange store forurensere?» Vi vil sette mot i folk ved å fortelle at en rekke bedrifter og organisasjoner forlengst har utviklet visjoner og strategier for å minimere klimaskadelige utslipp. Det jobbes kontinuerlig med nyutvikling og implementering av teknologi og miljøtiltak. Sjumilssteg blir tatt. Dette er det viktig at det norske folk får et innblikk i. Det blir enklere for folk flest å ta grep i hverdagen når man ser hvordan sterke krefter i samfunnet satser. Les mer om boken her. "Folkets klimadugnad" fås kjøpt i vår nettbutikk.

Vi er ikke alene!

ImageGjennom kampanjen "Fossilfritt Europa" kjemper miljøhelter fra over 30 organisasjoner i Friends of the Earth Europa for en rettferdig overgang fra fossil energi til fornybar energi innen 2030. I deres podcast møter vi noen av miljøheltene fra Sverige, Estland, Tsjekkia og Danmark som forteller om hvilke utfordringer de jobber med i sine land.

Hør podcasten her!

Artikkelen ble sist oppdatert: 03.02.2020

Sokk med hull og logo TheKarenD
Ta vare på det du har

Stopp den ullsokken!

Det gjorde nemlig alltid bestemor. Hun strikket jo for så vidt sokkene selv også, og fikk nok et litt nærmere forhold til dem enn hva mange av dagens forbrukere gjør. Og kanskje det er der problemet ligger. Mangel på nærhet; å sette pris på det man har og ta vare på det.

Gjenbruk hatt
Gjenbruk

En gammel hatt – en forlatt skatt?

Er boden din stappfull av ting du aldri bruker? Er klesskapet ditt sprengferdig og hyllene overlesset med klær? Er det litt sånn at du aldri finner noe, fordi det ikke er mulig å komme til i alt kaoset?

Gulrot med logo
Bruk matvett

Ikke kast den slappe gulrota!

Den kan du i stedet putte i buljonggryta. Med sin friske sødmefylte smak spiller den en viktig birolle i så mang en rett – på bunn av søppelspannet derimot, går den til grunne.

Stemmesedler grønne politikere nett
Stem på grønne politikere

Politikerne må legge til rette for skifte

Skal det bli attraktivt for alle å delta i det grønne skiftet, trenger vi politikere som tilrettelegger for det. Som gjør det billig og enkelt å være miljøvennlig, og dyrt og vanskelig å forurense.