Nasjonal lysmarkering 4. november

Mandag 4. november blir det markeringer over hele landet hvor vi krever retten til et levelig miljø. Bli med du også!

Dagen før klimasøksmål Arktis starter i Borgarting lagmannsrett ønsker vi å få til en stor mobilisering hvor vi samler folk over hele landet for å markere motstand mot klimaendringer og oljeboring i Arktis. Vi ønsker å lage en lysmarkering hvor alle som deltar tar med seg en hodelykt, lykt, sollampe eller bruker lyset på mobilen sin.

Klokken 1814 tenner vi lysene over hele landet for å rette søkelyset på grunnlovens miljøparagraf 112 som gir oss retten til et levelig miljø!

Vi tenner lys av tre grunner:

1. For HÅP om endring i en mørk tid.
  2. For OPPLYSNING og at kunnskap og vitenskap skal legge grunnlaget for politiske beslutninger.
  3. For RETTEN til et levelig miljø.

Nasjonal markering på Facebook

Det er laget et felles nasjonalt Facebookarrangement hvor det etter hvert vil komme mer informasjon om alle markeringene - bli med og inviter dine venner!

Se kart over hvor det blir markeringer

Slik kan du lage lysmarkering der du bor

1. Registrer markeringen i skjemaet under: Da kan vi hjelpe til med mobilisering og knytte kontakter med andre som også ønsker å arrangere. Det er mulig å få pengestøtte til gjennomføring.
  2. Inviter med andre organisasjoner som støtter kravet om retten til et levelig miljø: Det er særlig aktuelt å samarbeide med Natur og Ungdom og Besteforeldrenes klimaaksjon som er med på søksmålet, men også fagforeninger, partier, kirka, bondeorgasniasjoner og andre foreninger kan være nyttige å ha med.
  3. Finn en plass hvor mange kan samles: Husk å søke kommunen/plassen om tillatelse til markeringen og varsle politiet.
  4. Lag program: Ønsker dere å ha appeller, musikalsk innslag, en scene eller lydanlegg? Siden dette er i november (kaldt, vått, mørkt) oppfordrer vi til at arrangementet ikke varer mer enn maks en time.
  5. Lag facebookarrangement og inviter alle dere kjenner: Sett Naturvernforbundet som arrangør/medarrangør, slik at vi kan hjelpe til med å markedsføre og spre arrangementet.
  6. Send en invitasjon på epost til medlemmene av Naturvernforbundet der du bor.
  7. Si ifra hvis dere trenger materiell som plakater og løpesedler: Vi har laget mal til plaktater og andre materiell som kan bestilles.
  8. Få lokale medier til å skrive om arrangementet i forkant og til å dekke selve markeringen. Vi har laget en mediepakke med mal til pressemeldinger og leserbrev.