Rogalandsnaturen – et Norge i miniatyr

Rogaland har det meste og litt til: Sub-arktiske høyfjell, dype, og lange fjorder, barsk skjærgård mot Nordsjøen og milde, grønne øyer i Ryfylkebassenget. Legg også til lyngkledte lågheier, slettelandskapet på Jæren og varmekjær edellauvskog. Det ingen andre har, er de milelange sanddynestrendene på Jæren.

Har vi klart å forvalte disse naturverdiene på en god måte? Svaret må bli nei. Olje -og kraftfylket er entreprenørenes lekestue. Vi er størst på vannkraftutbygging, dårligst på jordvern, best på nydyrking av myrer og våtmarker, best på privatbilisme, dårligst på kollektivtransport og gode på nedbygging av strandsonen. Nå tar vi også mål av oss å bli landets fremst fylke for vindkraft.

Summen av denne  politikken er en massiv nedbygging av natur og ødeleggelse av arters leveområder. Naturvernforbundet i Rogaland har i flere tiår forsøkt å demme opp for utbyggingskreftene, men har bare i begrenset grad lykkes. Men vi gir oss aldri og fortsetter vår kamp for  å ta vare på Rogalandsnaturen.

I år er det internasjonalt Naturmangfoldår. Naturvernforbundet har flere prosjekter på gang. Følg med denne siden og du får vite mer.

Noen fakta om Rogaland:

• Folketallet i Rogaland har i løpet av de siste 50 åra økt fra 240 000 til 410 000 innbygere. Det er en økning på mer enn 70 prosent.
  • Andelen inngrepsfrie arealer (INON-områder) minker raskere i Rogaland enn i landet som helhet. I 2008 er ca 22 prosent av arealet inngrepsfritt.
  • Rogaland har 0,37 prosent villmark.
  • Kystllyngheiene i fylket er redusert med rundt 90 prosent de siste 100 åra.
  • 15 prosent av landarealet er vernet etter naturmangfoldloven. Bare 0,9 prosent av verneområdene ligger i låglandet der den biologiske produksjonen er størst.
  • 13 prosent av vassdragene i fylket er varig vernet mot kraftutbygging.
  • 507 arter som er registrert i Rogaland står oppført i den nasjonale rødlista over truete arter (2008). Av 507 arter er 132 arter kritisk eller sterkt trua. Ca 35 av artene hører til i jordbrukets kulturlandskap.

Solblom er taperen i et ekspansivt jordbruk
Solblom er taperen i et ekspansivt jordbruk. Fotograf: Audun Steinnes

FOTO 12-1

Lysglimt for hettemåkene i 2011

24.11.2011

Årets Fugl, hettemåka, har hatt den beste hekkesesongen på Jæren i år sammenliknet med de to foregående år. Men bestanden var 17 ganger større i 1975 og fordelt på langt flere hekkeplasser enn i dag. Årets fugl er definitivt i trøbbel.

Stein B Vitenfabrikken

Ikke håp for ternene

18.10.2011

Flere sjøfuglbestander har kollapset på Vestlandet de siste 20-30 årene. Verst ser det ut for ternene og lomvien som i verste fall kan bli utryddet i løpet av de neste 40-åra. - Bare 50 hekkene ternepar i Hordaland i år forteller om en art i fritt fall, fastslo Stein Byrkjeland i sitt foredrag på Vitenfabrikken torsdag 13.oktober.

IMGP0168

Mostun til Naturvernforbundet?

11.07.2011

Mostun fra 1867 kan blir naturinformasjonssenter og møtelokale for Naturvernforbundet. Ideen er plantet hos politikere og administrasjon i kommunen, og tilbakemeldingene er positive. Spørsmålet om en leieavtale blir avgjort på et møte i hovedutvalget for miljø og utbygging 23.august.

Kraaka

Klapp kråka

28.05.2011

I Hå kommune er den en forhatt og fredløs ugangskråke. På Vitengarden på Nærbø er kråka barnas beste venn. Et utstoppet eksemplar av arten ble ihvertfall behandlet med ærbødighet og respekt av de unge. "Klappe-kråka" inngår i en helt ny fugleutstilling på Jærmuseets avdeling like utenfor Nærbø.