Rogalandsnaturen – et Norge i miniatyr

Rogaland har det meste og litt til: Sub-arktiske høyfjell, dype, og lange fjorder, barsk skjærgård mot Nordsjøen og milde, grønne øyer i Ryfylkebassenget. Legg også til lyngkledte lågheier, slettelandskapet på Jæren og varmekjær edellauvskog. Det ingen andre har, er de milelange sanddynestrendene på Jæren.

Har vi klart å forvalte disse naturverdiene på en god måte? Svaret må bli nei. Olje -og kraftfylket er entreprenørenes lekestue. Vi er størst på vannkraftutbygging, dårligst på jordvern, best på nydyrking av myrer og våtmarker, best på privatbilisme, dårligst på kollektivtransport og gode på nedbygging av strandsonen. Nå tar vi også mål av oss å bli landets fremst fylke for vindkraft.

Summen av denne  politikken er en massiv nedbygging av natur og ødeleggelse av arters leveområder. Naturvernforbundet i Rogaland har i flere tiår forsøkt å demme opp for utbyggingskreftene, men har bare i begrenset grad lykkes. Men vi gir oss aldri og fortsetter vår kamp for  å ta vare på Rogalandsnaturen.

I år er det internasjonalt Naturmangfoldår. Naturvernforbundet har flere prosjekter på gang. Følg med denne siden og du får vite mer.

Noen fakta om Rogaland:

• Folketallet i Rogaland har i løpet av de siste 50 åra økt fra 240 000 til 410 000 innbygere. Det er en økning på mer enn 70 prosent.
  • Andelen inngrepsfrie arealer (INON-områder) minker raskere i Rogaland enn i landet som helhet. I 2008 er ca 22 prosent av arealet inngrepsfritt.
  • Rogaland har 0,37 prosent villmark.
  • Kystllyngheiene i fylket er redusert med rundt 90 prosent de siste 100 åra.
  • 15 prosent av landarealet er vernet etter naturmangfoldloven. Bare 0,9 prosent av verneområdene ligger i låglandet der den biologiske produksjonen er størst.
  • 13 prosent av vassdragene i fylket er varig vernet mot kraftutbygging.
  • 507 arter som er registrert i Rogaland står oppført i den nasjonale rødlista over truete arter (2008). Av 507 arter er 132 arter kritisk eller sterkt trua. Ca 35 av artene hører til i jordbrukets kulturlandskap.

Solblom er taperen i et ekspansivt jordbruk
Solblom er taperen i et ekspansivt jordbruk. Fotograf: Audun Steinnes

Linerle foto Kjell M

Sjå fuglane på søndag

20.05.2011

Søndag inviterar Vitengarden på Nærbø til aktivitetsdag. Museet kan by på ei eiga utstilling med fuglelydar og turar i Hanabergheia med fuglefolk frå NOF. Naturvernforbundet er tilstades med utstilling, fuglekassar og fuglelåtar.

68B15B3DC78911DB

Ingen Hyde Park i Mosvatnet!

06.05.2011

Kulturstyret i Stavanger vil ikke ha noen Hyde Park ved Mosvatnet. Politikerne mener Mosvatnets unike naturmangfold må være retningsgivende for utviklingen av området. Parketatens forslag til disposisjonsplan har fått et fortjent skudd for baugen.

DSCF0048

Endelig ferdselsforbud på sjøfugholmer

29.04.2011

Fem år etter at Stavanger kommune gjorde vedtak om å verne seks hekkeholmer for sjøfugl, er vernet nå gjennomført. Torsdag 28 april ble holmene skiltet med ilandstigningsforbud fram til 1.august. - En god dag for hardt pressede sjøfuglbestander, fastslår fylkesleder i Naturvernforbundet, Eirin Hivand Haneberg.

Utstilling II

Påskeutstilling ved Mosvatnet

20.04.2011

Skal du se fotoutstillingen "Norsk natur- vill, vakker og sårbar" må du benytte sjansen i påsken. Mandag er siste visningsdag for utstillingen som står ved grassletten mellom Mosvatnet og Madlaveien. På utstillingen er det montert to "fuglekasser" der du kan forsyne deg av flyeren "Plen eller fugl".