Rogalandsnaturen – et Norge i miniatyr

Rogaland har det meste og litt til: Sub-arktiske høyfjell, dype, og lange fjorder, barsk skjærgård mot Nordsjøen og milde, grønne øyer i Ryfylkebassenget. Legg også til lyngkledte lågheier, slettelandskapet på Jæren og varmekjær edellauvskog. Det ingen andre har, er de milelange sanddynestrendene på Jæren.

Har vi klart å forvalte disse naturverdiene på en god måte? Svaret må bli nei. Olje -og kraftfylket er entreprenørenes lekestue. Vi er størst på vannkraftutbygging, dårligst på jordvern, best på nydyrking av myrer og våtmarker, best på privatbilisme, dårligst på kollektivtransport og gode på nedbygging av strandsonen. Nå tar vi også mål av oss å bli landets fremst fylke for vindkraft.

Summen av denne  politikken er en massiv nedbygging av natur og ødeleggelse av arters leveområder. Naturvernforbundet i Rogaland har i flere tiår forsøkt å demme opp for utbyggingskreftene, men har bare i begrenset grad lykkes. Men vi gir oss aldri og fortsetter vår kamp for  å ta vare på Rogalandsnaturen.

I år er det internasjonalt Naturmangfoldår. Naturvernforbundet har flere prosjekter på gang. Følg med denne siden og du får vite mer.

Noen fakta om Rogaland:

• Folketallet i Rogaland har i løpet av de siste 50 åra økt fra 240 000 til 410 000 innbygere. Det er en økning på mer enn 70 prosent.
  • Andelen inngrepsfrie arealer (INON-områder) minker raskere i Rogaland enn i landet som helhet. I 2008 er ca 22 prosent av arealet inngrepsfritt.
  • Rogaland har 0,37 prosent villmark.
  • Kystllyngheiene i fylket er redusert med rundt 90 prosent de siste 100 åra.
  • 15 prosent av landarealet er vernet etter naturmangfoldloven. Bare 0,9 prosent av verneområdene ligger i låglandet der den biologiske produksjonen er størst.
  • 13 prosent av vassdragene i fylket er varig vernet mot kraftutbygging.
  • 507 arter som er registrert i Rogaland står oppført i den nasjonale rødlista over truete arter (2008). Av 507 arter er 132 arter kritisk eller sterkt trua. Ca 35 av artene hører til i jordbrukets kulturlandskap.

Solblom er taperen i et ekspansivt jordbruk
Solblom er taperen i et ekspansivt jordbruk. Fotograf: Audun Steinnes

Kart Rogaland foto

Rogalandskommunene svarer om naturmangfold

18.04.2011

Ingen over, ingen ved siden. Karmøy kommune er den klart beste Rogalandkommunen når det gjelder vern av truete arter og truete naturtyper. Det går fram av en undersøkelse Naturvernforbundet gjorde i 2010. Bare 9 av 26 kommuner sto til godkjent. Svarene fra kommunene finner du som vedlegg.

Flytende fugleholme tegning Kurt Wathne

Flyteholme i det blå

03.03.2011

Stavanger kommune har avslått vår søknad om 160 000 kroner til bygging og utsetting av en flytende fugleholme i Mosvatnet. Avslaget er begrunnet med at kommunen vil bygge en permanent fugleøy i stedet.

Store Stokkavatn

God plan kan bli enda bedre

28.12.2010

Kommunale matestasjoner for småfugler som fryser i kulda, nye holmer i Breiavatnet og omlegging av to turveger. Det er tre av over 20 forslag som Naturvernforbundet fremmer i høringen av Stavangers handlingsplan for biologisk mangfold.

Vipepanel

Ny rekord i Vitenfabrikken

16.10.2010

154 tilhørere til i alt fire foredrag på Vitenfabrikken i høst. Det er en solid framgang fra tilsvarende arrangementer i fjor. Vitenfabrikken befester dermed sin stilling som regionens møtested for populærvitenskaplige foredrag om Rogalandsnaturen.